Brändivaltuuskunnalta konkreettisia ehdotuksia ensi vuonna

Reilun vuoden verran toiminut Suomen maabrändin kehittämistä pohtiva valtuuskunta lupaa konkreettisia tuloksia ensi vuonna.

Alkuvuodesta on tulossa kirja otsikolla "Mitä suomi on", ja kevään aikana järjestetään asiantuntija- ja kansalaistapahtumia. Esimakua kevään annista saatiin kuun alussa järjestetyssä nuorten syrjäytymistä käsittelevässä seminaarissa. Konkreettisia toimenpide-ehdotuksia maabrändin kirkastamiseksi on luvassa syksyllä.

Viime vuoden syyskuussa perustettu valtuuskunta on käyttänyt ensimmäisen vuotensa taustatyöhön ja erilaisten ihmisten ja ryhmien tapaamiseen. Valtuuskunnalla on ollut tähän mennessä viisi yhteistä kokousta. Suuri osa työstä on tehty neljässä pienryhmässä, jotka käsittelevät viestintää, strategiaa, työ- ja elinkeinoelämää sekä kulttuuria.

- Meillä on nyt ajatus siitä, mitkä voisivat olla ne 3-4 prioriteettialuetta, joista suomalainen menestys jatkossa koostuu. Emme halua vielä kertoa niistä, vaan annamme ensin tilaa keskustelulle kevään seminaareissa ja tapahtumissa, kertoo valtuuskuntaan kuuluva viestintäkonsultti Kirsi Piha.

Piha itse on mukana valtuuskunnan viestintäryhmässä, joka on tavannut tiuhaan tahtiin.

- Olemme myös käyneet keskusteluja monen ihmisen kanssa. Itse olen käynyt ajatuksia läpi viestintä- ja mainonta-alan ihmisten kanssa ja myös yhteiskunnallisella puolella. On oleellista, että tämä ei ole parinkymmenen suomalaisen näkemys siitä, mikä Suomesta tekee menestyvän, vaan edustaa laajempaa näkökulmaa, Piha sanoo.

Kokoustamista ja ajatustyötä

Sivusta seuraavan on vaikea hahmottaa, mitä valtuuskunta käytännössä ja konkreettisesti tekee. Konkretian perääminen saa Pihan puolustamaan ajatustyön arvoa.

- Jos tällaisten valtuuskuntien työn tiivistää yhteen sanaan, se on kokoustamista. En oikein osaa kuvailla sitä konkreettisemmin, kun kyseessä on ajatustyö. Pelkkä pohtiminen tai kuulostelu kuitenkin kuulostavat hiukan liian vähäisiltä. Ajatuksena ei ole tehdä pelkästään viiden miljoonan ihmisen mielipidetiedustelua siitä, mitä Suomi on. Meidän vastuullamme on, että kokoamme näistä ajatuksista ehdotuksen.

Piha itse pitää tärkeänä, että suomalaiset oppisivat lähettämään maailmalle kiinnostavia viestejä.

- Voimme esimerkiksi sanoa, että ympäristöteknologia on tärkeää ja haluamme keskittyä siihen. Se ei ole hirveän kiinnostava viesti ulospäin. Sen sijaan pitää kertoa, minkä tyyppisiä maailman ongelmia suomalaiset voivat ratkaista omalla ympäristöosaamisellaan, Piha sanoo.

- Olemme olleet perinteisesti huonoja kertomaan osaamisestamme. Ajatus on ollut, että nyt vaan tehdään tätä hommaa, kyllä joku tulee ja huomaa. Nykymaailmassa kuitenkin aika moni yrittää huutaa omaa viestiään, ja erottautuminen vaatii meiltä avautumista.

Piha toivoo, että keskustelu Suomi-kuvasta olisi reipasta, eikä asenne olisi kielteinen.

- Että ei kysyttäisi, miksi tämmöistä pitää miettiä, vaan todettaisiin, että valtuuskunta on olemassa ja nyt kannattaa ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä tästä yhdessä hyvä hanke.

- Suomalaisilla on hirveän hyviä ajatuksia. Meillä on paljon kiinnostavia yhteisöjä, jotka tekevät kiinnostavia asioita, esimerkiksi Demos Helsingin kaltaisia yhteenliittymiä. Ne miettivät aika syvällisestikin sitä, minkälainen Suomi on, Piha kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat