Bränditutkija Marko Parkkisen mukaan suomalaiset ovat valmiita maksamaan ruoastaan enemmän, jos tuotteelle on luotu hyvä ja vakuuttava brändi.
Hyvällä brändillä voidaankin bränditutkija Parkkisen mukaan nostaa tuotteen hintaa huimasti. Parkkisen mukaan suomalaisten yritysten perus ajatusvirhe on se, että tuotteen hintaa ryhdytään miettimään raaka-ainekustannusten ja työkustannusten perusteella. Suomalaiset eivät osaa Parkkisen mukaan ajatella tarpeeksi tuotteen potentiaalia ja sitä, paljonko suomalaiset olisivat valmiita tuotteesta maksamaan.
– Usein jos tekee vähän paremman tuotteen, niin ihmiset eivät ole valmiita maksamaan tuotteesta viisi prosenttia enemmän, vaan jopa 50 prosenttia enemmän tai viisi kertaa enemmän. Silloin loppujen lopuksi raaka-ainekustannuksilla ei ole mitään väliä. Lähtöraaka-aineella ei siis ole niinkään merkitystä, kunhan ihmiset pitävät sitä tuotetta hyvälaatuisena ja ovat valmiita siitä maksamaan.
Kovaa hintaa ei kannata kuitenkaan painaa hintalappuun, jos tuotteella ei ole vielä hyvää brändiä. Brändiä ei Parkkisen mukaan myöskään kannata luoda, jos tuotteen arvo ei sen avulla nouse.
– Hinnan nostoon yhdistyy aina kuvitelma paremmasta laadusta, ja se on kaksisuuntainen tie. Jos nostat hintaa, niin ostaja kuvittelee, että tuotteen laatu on parempi. Eli jos meillä olisi vaan valkoisia t-paitoja, ne voisivat olla hyviä tai huonoja, niin olisi hyvin vaikea pyytää niistä korkeaa hintaa. Mutta jos siihen paitaan laittaa jonkun hyväbrändisen yrityksen logon, niin siihen sisältyy tietynlainen odotus juuri oikeanlaisesta leikkauksesta tai paremmasta kestävyydestä. Tällöin hintaa voi nostaa, Parkkinen paljastaa.
Petra Kiiski/MTV3
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää