Bränditutkija paljastaa: Näin ruoasta pyydetään jopa viisinkertaista hintaa

Bränditutkija Marko Parkkisen mukaan suomalaiset ovat valmiita maksamaan ruoastaan enemmän, jos tuotteelle on luotu hyvä ja vakuuttava brändi.

Hyvällä brändillä voidaankin bränditutkija Parkkisen mukaan nostaa tuotteen hintaa huimasti. Parkkisen mukaan suomalaisten yritysten perus ajatusvirhe on se, että tuotteen hintaa ryhdytään miettimään raaka-ainekustannusten ja työkustannusten perusteella. Suomalaiset eivät osaa Parkkisen mukaan ajatella tarpeeksi tuotteen potentiaalia ja sitä, paljonko suomalaiset olisivat valmiita tuotteesta maksamaan.

– Usein jos tekee vähän paremman tuotteen, niin ihmiset eivät ole valmiita maksamaan tuotteesta viisi prosenttia enemmän, vaan jopa 50 prosenttia enemmän tai viisi kertaa enemmän. Silloin loppujen lopuksi raaka-ainekustannuksilla ei ole mitään väliä. Lähtöraaka-aineella ei siis ole niinkään merkitystä, kunhan ihmiset pitävät sitä tuotetta hyvälaatuisena ja ovat valmiita siitä maksamaan.

Kovaa hintaa ei kannata kuitenkaan painaa hintalappuun, jos tuotteella ei ole vielä hyvää brändiä. Brändiä ei Parkkisen mukaan myöskään kannata luoda, jos tuotteen arvo ei sen avulla nouse.

– Hinnan nostoon yhdistyy aina kuvitelma paremmasta laadusta, ja se on kaksisuuntainen tie. Jos nostat hintaa, niin ostaja kuvittelee, että tuotteen laatu on parempi. Eli jos meillä olisi vaan valkoisia t-paitoja, ne voisivat olla hyviä tai huonoja, niin olisi hyvin vaikea pyytää niistä korkeaa hintaa. Mutta jos siihen paitaan laittaa jonkun hyväbrändisen yrityksen logon, niin siihen sisältyy tietynlainen odotus juuri oikeanlaisesta leikkauksesta tai paremmasta kestävyydestä. Tällöin hintaa voi nostaa, Parkkinen paljastaa.

Petra Kiiski/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat