Bonuskortin käyttäjän on kiellettävä sähköpostikyselyt erikseen

"Moro! Olisi mukava saada sinut mukaan kehittämään ravintolaamme entistä paremmaksi! Kerro vaan rohkeasti oma mielipiteesi toiminnastamme! Arvostamme kaikkea palautetta..."

Loka-marraskuun taitteessa sähköpostiini kolahtaa pyyntö osallistua asiakastyytyväisyystutkimukseen. Tutkimus koskee tamperelaista ravintolaa, jossa olen käyttänyt S-Etukorttia useasti. Viikon päästä tulee uusi viesti:

"Moro! Vielä ehdit vastata kyselyyn..."

S-ryhmän asiakasomistaja saa pyyntöjä asiakastutkimuksiin, vaikka olisikin kieltänyt markkinoinnin.

Mitä tietoa asiakasomistajista kerätään?

"Asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin tallennetut tiedot, kuten nimi, henkilötunnus, ammatti, osoite, lasten syntymävuodet ja liittymisaika sekä tieto S-Etukortin tyypistä ja tiedot käteisrinnakkaiskorteista perustuvat asiakasomistajan jäsenhakemuksessa tai myöhemmin antamiin tietoihin."

"Bonuksen ja muiden rahana maksettavien etujen laskemista varten rekisteriin kerätään ostoista kuitin loppusummatiedot. Järjestelmästä löytyy myös tiedot maksetusta Bonuksesta ja muista rahana maksetuista eduista sekä tieto jäsenen etujen maksutilistä. Tuotetasoista tietoa ei liitetä yksittäisen asiakasomistajatalouteen."

Lähde: S-ryhmä

- Asiakastyytyväisyystutkimukset eivät ole markkinointia, joten ne on kiellettävä erikseen, kertoo kehityspäällikkö Mirko Lännenpää Pirkanmaan Osuuskaupasta.

Hänen mukaansa asiakastyytyväisyystutkimuksia tehdään vähintään kerran vuodessa.

- Jos käy monissa ravintoloissa, myös pyyntöjä voi tulla enemmän.

Osallistumisen tutkimuksiin voi kieltää ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun, mistä mainitaan myös sähköpostissa. Tämä kuitenkin koskee vain tiettyä alaa: ravintolatutkimuksista kieltäytynyt voi yhä saada pyyntöjä esimerkiksi marketeista ja tavarataloista.

Entä millä perusteella olen valikoitunut tutkimukseen? Onko tutkimuksessa hyödynnetty vaikkapa ravintolassa käytettyjä summia tai käyntimääriä?

- Olet tutkimuksessa pelkästään siksi, että olet käyttänyt bonuskorttia kyseisessä ravintolassa viimeisen puolen vuoden sisällä, Lännenpää vakuuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat