Blue1:n matkustamohenkilökunnan lakko loppuu

Lentoyhtiö Blue1:n lentoemäntien ja stuerttien lakko loppuu. Osapuolet hyväksyivät illalla valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesityksen.

Lentoemännät ja stuertit palaavat töihin huomenna puoleen päivään mennessä ja lennot palannevat normaaleiksi perjantaina.

Uusi työehtosopimus on kolmivuotinen. Lonkan mukaan vanhat työehdot säilytetään ja palkkoihin tulee puolen prosentin yleiskorotus.

Lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtajan Thelma Åkersin mukaan sopimus ei vastaa kaikkiin työntekijäpuolen toiveisiin, mutta tärkeää oli saada työrauha.

- Mistään työehtosopimuksen määräyksistä ei tarvinnut luopua. Kyllä tässä on kautta linjan ollut koko ajan sellaista, että nykyisistä ehdoista pitäisi luopua, Åkers sanoi.

Työnantajia edustavan Palvelualojen toimialaliiton johtava lakimies Petri Verronen totesi, että Blue1 erotettiin Finnairin neuvotteluista, koska kyse on erilaisista ongelmista. Blue1 ei lennä pitkiä aikaerolentoja, jotka ovat olleet kiistakysymyksinä Finnairin puolella.

Nyt solmittu sopimus ei vaikuta jäissä oleviin Finnair-neuvotteluihin.

Finnairin lakko jatkuu

Finnairin kiistassa ei ole tänään tapahtunut edistystä. Finnairin työntekijöiden osalta sovitteluaikataulusta ei vielä ole tietoa. Vaikeimmat kiistat koskevat juuri Finnairin lentoemäntien työehtosopimusta, joka on alan muita sopimuksia parempi.

Yhtiön toimitusjohtaja Mika Vehviläinen moittii kolmen erihintaisen sopimuksen käytäntöä. Edullisinta yleissopimusta käyttävät ulkomaiset yhtiöt - kallein sopimus on Finnairilla. Blue 1:n sopimus kelpaisi myös Finnairille.

- On minusta aivan älytön ajatus se, että meidän liittomme sopivat kilpailijoiden kanssa 20 % alhaisempia sopimuksia ja meiltä vaaditaan vielä lisää tässä vaiheessa, Vehviläinen sanoo.

- Meidän firmamme on siinä tilanteessa että meidän on pakko löytää kustannuskilpailutekijöitä. Olemme kertoneet etukäteen myös liiton jäsenille, mitä tulee tapahtumaan jos yhteistä sävletä ei löydetä

Finnair haluaisi muuttaa erityisesti työ- ja vapaapäiväjärjestelyjä niin, että matkustamohenkilökunnan tehollinen työaika pitenisi. Työntekijät eivät ole siihen suostuneet, vaikka pidempi työaika lisäisi myös ansioita. Työntekijöiden mielestä vapaajaksojen pituutta pitäisi osin jopa pidentää.

Työntekijöiden mukaan kyse on työssä jaksamisesta, joten vapaapäiviä ei haluta vähentää.

(MTV3 - STT)

Katso Vesa Kallionpään juttu

Lue myös:

    Uusimmat