Blondeille oma saari Malediiveille

Baltian maiden vaaleaveriköt ovat saaneet tarpeekseen blondivitseistä. Nyt he haluavat kasvavalla imperiumillaan näyttää olevansa fiksumpia kuin vitsit antavat ymmärtää. Liettualainen yritys Olialia suunnittelee perustavansa lomasaaren Malediiveille, joka on ainoastaan blondien vetämä.

Liettualainen yritys Olialia (lausutaan "ooh-la-la") suunnittelee uutta lomakohdetta Malediivien saarelle. He toivovat vetävänsä turisteja palkkaamalla ainoastaan blondia henkilökuntaa ja tarjoamalla saarelle suoria lentoja, joiden henkilökunta on lentäjiä myöten tietysti blondeja.

Olialian johto ja henkilöstö koostuvat vaaleahiuksisista naisista ja yritys toimii jo 75 erilaisella liikealueella, aina tietokoneiden ohjelmistojen suunnittelusta pop-musiikkiin.

Syrjivä idea?

Olialian toimitusjohtaja Giedre Pukiene sanoo haluavansa rikkoa stereotypiat siitä, että vaaleatukkaiset olisivat jotenkin vähemmän älykkäitä.

– Tyttömme ovat erittäin fiksuja ja heillä on hyvät tutkinnot. Kaikki heistä haluavat tehdä jotain merkityksellistä elämässään. Heillä on paljon liikeideoita, Pukiene kertoo.

Idea saaresta paljastettiin virallisesti syyskuussa Olialian perustamassa Vilnius-yökerhossa. Lomakohdetta, jonka olisi tarkoitus avautua vuonna 2015, on kritisoitu rankasti. Monet paheksuvat sen syrjivän luonnostaan tummahiuksisia Malediivien asukkaita. Paikalliset lait voivat vaikeuttaa lomakohteen perustamista ainakin sillä, että puolet henkilökunnasta olisi oltava paikallisia. Ja voiko työnhakijalle asetettu vaaleiden hiusten kriteeri rikkoa EU:n työllistämislakeja? Kelpaavatko palkkalistoille miehet tai harmaahiuksiset naiset?

Giedre Pukienen mukaan hänen yrityksensä ei syrji ketään ja hän toivottaa kaikki työnhakijat tervetulleiksi sukupuolesta, iästä, kotimaasta tai hiusväristä riippumatta.

– Olemme huomanneet, että kun tummahiuksiset naiset työskentelevät täällä kauniiden blondien ympäröimänä, hekin päätyvät lopulta vaalentamaan hiuksensa, Pukiene kertoo.

Seksistisiä mainoksia

Kriitikot sanovat, että jo pelkästään blondien kuvailu superälykkäiksi itse asiassa esineellistää heitä. Koko yrityksen markkinointistrategiaa on myös haukuttu seksistiseksi. Heidän mielestään mielikuva blondeista myymässä tuotteita yksinkertaisesti vahvistaa negatiivisia stereotypioita.

– On päivänselvää, etteivät he myy ideaa ajatuksesta, että blondit ovat fiksumpia. Heidän pointtinsa on, että blondit ovat seksikkäitä, koska seksi myy. He ovat löytäneet uniikin myyntitavan: Baltian maiden naiset ja seksi, kritisoi latvialainen journalisti Sanita Jemberga – hiusväriltään brunette.

Kaikkia yrityksen tuotteita mainostetaan käyttäen seksikkäiden blondien kuvia lavastetuissa älyä vaativissa tilanteissa. Esimerkiksi Olialian oman brändin kolajuoman mainoskuvassa uhkeat blonditiedenaiset sekoittelevat melko epäaidon näköisiä labraseoksia valmistaakseen juomansa. Toisessa mainoskuvassa on meneillään johtokunnan kokous, jossa blondit korjailevat meikkiään keskustellessaan yritysstrategiastaan. On tämä PR-kampanja sitten loukkaava tai nenäkkään ironinen, se ei selvästikään toimi halutulla tavalla.

Vaikka tarkoituksena olisi näyttää itsenäisten blondien aloitekyky, niin Riikan miesturistien yli-innokkaasta reaktiosta päätellen naisten itsenäistyminen ei välttämättä ole ihan ensimmäinen asia joka juolahtaa heidän mieleensä matkaa suunnitellessa.

Baltian maiden blondiliike kerää ehdottomasti huomiota. Se voi myös sabotoida maiden suunnitelmat saada hillitymmätkin turistit matkustamaan kohteisiinsa.

Teksti: MTV3/Helmi

Lähde: Bbc.co.uk

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat