"Black Friday" kaatoi verkkokauppoja

Useiden kauppojen verkkokaupoissa oli ongelmia yöllä, kun ne tarjosivat Black Fridayn eli mustan perjantain tarjouksia. Yksi puolilta öin tarjouksia selanneista oli Henri Hämäläinen, 37, joka etsi uutta puhelinta ja televisiota. 

– Verkkokauppa.comin sivut eivät toimineet. Sivut olivat vielä yhden aikaan kiinni, joten luovutin jo siinä vaiheessa. Tarjouksia olisi voinut selailla yöllä, mutta myynti alkoi vasta yhdeksältä, Hämäläinen sanoo. 

Hän ei päässyt myöskään Veikon Koneen tai XXL:n sivuille vielä yöllä. 

– Kun aamulla kattelin niin oli aika hyvin mennyt ne, mitä yöllä oli tullut myyntiin. Jotkut ovat jaksaneet valvoa vähän, Hämäläinen sanoo. 

Mukaan kuitenkin tarttui pari näppäimistöä ja puhelin. Televisio oli vielä hakusessa perjantaina aamupäivällä.  

– Tarjoukset olivat mielestäni hyviä ja niitä oli määrällisesti paljon. 

Musta perjantai -kampanja on viisi vuotta it-alalla töissä Yhdysvalloissa olleelle Hämäläiselle tuttu. 

– Silloin lähdettiin tällaisiin outlet-myymälöihin jonottamaan jo aamuyöstä. Verkkokaupoissa oli myös todella hyviä tarjouksia. Tarjoukset olivat vielä ihan eri tasolla kuin Suomessa, Hämäläinen sanoo. 

– Tämä on mielestäni hyvä systeemi näin ennen joulun alkua, kun pitää tehdä lahjahankintojakin, Hämäläinen pohtii. 

Esimerkiksi Gigantti kertoi verkkokauppansa toimineen yöllä moitteettomasti. Gigantin mukaan suomalaiset ostivat yöllä ensimmäisen tunnin aikana tuotteita kahdella miljoonalla eurolla. 

Black Friday on Yhdysvalloissa kiitospäivän jälkeinen ostospäivä, joka on viime vuosina levinnyt Suomeen.   

Lue myös:

    Uusimmat