Biopolttoaineita liikenteeseen

EU:n tavoitteena on, että vuonna 2010 biopolttoaineiden osuus olisi lähes 6 prosenttia tieliikenteen polttoaineista. Biopolttoaineiden esteenä on vielä näillä näkymin niiden korkeampi hinta tavanomaisiin polttoaineisiin nähden.

Biopolttoaineiden osuus tieliikenteessä voi nousta jopa seitsemään prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Määrä pienentäisi tieliikenteen kasvihuonekaasuvaikutuksia enimmillään 10 prosenttia. Tiedot ilmenevät Tekesin VTT:llä teettämästä selvityksestä.

VTT:n selvitys perustuu oletukseen, että Nesteen synteettisen biodieselin koko tuotanto käytettäisiin kotimaassa. Lisäksi bioetanolia sekoitettaisiin viisi prosenttia kaikkeen käytössä olevaan bensiiniin. Tämä on nykyisten normien mukainen enimmäismäärä.

Jos dieselöljyn joukossa käytetään perinteistä biodieseliä, bio-osuuden arvioitu katto olisi sekin viisi prosenttia. Lisäksi noin prosentti autoista käyttäisi maa- tai biokaasua.

Vetykäyttöiset autot eivät vielä tuolloin ole tavallisten suomalaisten autoilijoiden ulottuvilla, mutta niitä nähdään tutkimus- ja kokeiluhankkeissa, ennustaa VTT.

EU:n tavoitteena on, että vuonna 2010 biopolttoaineiden osuus olisi 5,75 prosenttia tieliikenteen polttoaineista. Seuraava etappi on on, että vuonna 2020 peräti viidennes myytyjen polttoaineiden energiasisällöstä olisi muuta kuin öljyenergiaa.

Kaasuautot lisääntyvät 1000 autoa vuodessa

Biopolttoaineiden esteenä on vielä näillä näkymin niiden korkeampi hinta tavanomaisiin polttoaineisiin nähden. Uutta kalustoa ja uudistuksia jakelujärjestelmissä tarvitaan myöskin.

Selvityksen mukaan maa- tai biokaasun osuus voisi tieliikenteessä nousta vuonna 2020 noin yhteen prosenttiin. Tämä edellyttää, että kaasuautoja oli viidentoista vuoden kuluttua käytössä noin 16000. Tankkauspisteitä olisi parikymmentä, pääasiassa pääkaupunkiseudulla olevan maakaasuverkon alueella. Laskelmissa on oletettu, että kaasukäyttöiset autot yleistyvät noin tuhannen auton vuosivauhdilla.

Lupaavimpana uutena hankkeena VTT pitää Neste Oilin synteettistä biodieseliä, jonka tuotanto alkaa varsinaisesti vuonna 2007 Porvoossa. Synteettistä biodieseliä voidaan sekoittaa nykyisin käytössä olevaan dieselpolttoaineeseen rajattomasti, joten sen jakeluun ei tarvita erillisiä asemia. Myös nykyiset dieselautot toimivat tällä uudella polttoaineella.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat