Biopolttoaineista ratkaisu öljyriippuvuuteen

VTT:n johtava tutkija Niklas von Weymarn

Johtava tutkija toivoo parempaa kaupunkisuunnittelua, joka vähentäisi henkilöauton tarvetta.

MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut VTT:n johtava tutkija Niklas von Weymarnin mukaan biopolttoaineet eivät ole uusi keksintö.

- Jo kun T-Fordia rakennettiin, etanoli oli yksi vaihtoehto polttoaineeksi, eli jo 1900-luvun alusta etanolia on käytetty polttoaineena liikennekäytössä.

Biopolttoaineiden laajamittainen tuotanto alkoi 1970-luvulla öljykriisistä.Brasilia lähti kannustamaan biopolttoainetuotantoa, joka lähti voimakkaaseen kasvuun. Brasilia on edellen yksi johtavista tuottaja- ja käyttäjämaista.

- Biopolttoaineita tuotetaan valtavia määriä, vaikka se on vain noin 1% liikenteen kokonaismäärästä. Se on kuitenkin määränä suuri. Suurin osa on etanolia, eli noin 85 prosenttia. Loput on biodieseliä, eli esteröityä kasvisrasvaa tai eläinrasvaa. Vain ihan pieni osa on biokaasua, von Weymarn kertoo.

Ei nykymoottoreihin sellaisenaan

Biodiesel on vain yksi osa varsinaisesta bensiinilitrasta. Noin 95% on vanhaa tavallista öljypohjaista dieseliä. Biopolttoaineet eivät sovi nykymoottoreihin yksinään. Vain maksimissaan 5 prosenttia polttoaineesta voi olla bioainetta, joka se pitää sekoittaa tavallisen bensiinin kanssa.

Kehitystyö biopolttoaineissa on kuitenkin huimaa. Maat ovat entistä riippuvaisempia öljystä tulevaisuudessa, ja biopolttoaineista haetaan ratkaisua öljyriippuvuuden vähentämiseen.

- Tulevaisuudessa pyritään myös löytämään sellaisia raaka-aineita, jotka eivät ole ruoka-aineita. Näin vältettäisin myös osa biopolttoaineisiin liittyvistä eettisistä kysymyksistä

EU:n arvion mukaan 20 prosenttia kokonaishiilidioksidipäästöistä tulisi liikenteestä. Biopolttoaineiden uskotaan saavuttavan 4-5 prosentin osuus liikenteessä 15 vuoden sisällä.

Tutkija Niklas von Weymarnin mukaan myös ihmisten liikkumistarvetta on vähennettävä.

- Kaupungit on suunniteltava niin, että palvelut ovat lähellä eikä henkilöautoa tarvitse käyttää. Jos ilmenee tarvetta liikkua kulkuneuvolla, niin joukkoliikennettä pitäisi käyttää. Kimppakyyti on seuraava vaihtoehto, ja jos siihenkään ei ole mahdollisuutta, pitäisi valita mahdollisimman energiatehokas henkilöauto.

Lue myös:

    Uusimmat