Biopolttoaineiden menekkiä halutaan edistää käyttövelvoitteella

Biopolttoaineiden käytön edistämistä käsitellyt työryhmä lisäisi biopolttoaineit EU-tavoitteita maltillisemmin.

Biopolttoaineiden käyttöä liikenteessä halutaan edistää velvoittamalla bensayhtiöt käyttämään tietty osuus biopolttoaineita tuotteissaan. Kukin yritys voisi itse ratkaista, miten sen tekee.

Tänään mietintönsä jättänyt biopolttoainetyöryhmä arvioi, että käyttövelvoitteesta syntyvä lisäkustannus bensalitraa kohden olisi noin 3 senttiä vuonna 2010.

Työryhmän näkemyksen mukaan Suomessa biopolttoaineiden osuus kokonaiskäytöstä on nostettavissa 3 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä. Se on vähemmän kuin EU:n asettama 5 prosentin tavoite.

Teoriassa EU-tavoitteeseen olisi mahdollista päästä myös Suomessa, mutta työryhmä pitää 3 prosentin tavoitetta realistisena. Sitä kovempiin tavoitteisiin tarvittaisiin mm. verohelpotuksia. Valtiovarainministeriön edustaja ryhmässä oli niitä vastaan.

Ryhmä ei pitänyt perusteltuna, että toimijoilta vaadittaisiin kotimaisen biopolttoaineen käyttöä.

Autoala tukee

Autoala tukee biopolttoaineiden käyttöä, koska se pitää tärkeänä liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. Näin kommentoivat liikenteen biopolttoaineiden tuotannon ja käytön edistämistä Suomessa pohtineen työryhmän esityksiä Autotuojat ja Autoalan Keskusliitto

Biopolttoaineiden käytön lisääminen on järjestöjen mukaan yksi keino vähentää hiilidioksidipäästöjä. Biopolttoaineiden tulee järjestöjen mukaan olla korkealaatuisia, jotta ajoneuvojen asianmukainen toiminta voidaan varmistaa.

Kuluttajien valintoihin ympäristöystävällisempään suuntaan voitaisiin Autotuojien toimitusjohtajan Pekka Puputin ja Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pentti Rantalan mukaan vaikuttaa autojen käytön hiilidioksidipohjaisella verotuksella.

-Tieliikenteen verotusta tulisi uudistaa niin, että siirrytään hankinnan verotuksesta käytön verotukseen. Verotuksen tulisi määräytyä ajoneuvon hiilidioksidipäästöjen mukaan, ehdottivat Puputti ja Rantala. Mitä pienemmät ajoneuvon päästöt ovat, sitä kevyempi verotuksen tulisi olla.

Biopolttoaineet ovat autoalan mukaan tietyillä edellytyksillä hyvä keino vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Ajoneuvokaluston kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että biopolttoaineet täyttävät EU:n polttoaineita koskevat laatuvaatimukset, jotta moottorit pysyvät kunnossa ja takuut voimassa, korostivat järjestöt.

Luontoliitto moittii

Suomen Luonnonsuojeluliitto arvosteli liikenteen biopolttoaineiden käytön edistämistä pohtineen työryhmän suosituksia tavoitteiltaan vaatimattomiksi. Suomen on SLL:n mielestä otettava vähimmäistavoitteeksi EU:n biopolttoainedirektiivin mukainen 5,75 prosenttia vuoteen 2010 mennessä.

Käyttövelvoitteen lisäksi hallituksen olisi SLL:n mielestä alennettava biopolttoaineiden valmisteveroa. Lisäksi biopolttoaineet on liiton mielestä vapautettava polttoainemaksusta. Ajoneuvoverotusta olisi myös kehitettävä hiilidioksidiperusteiseksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat