Biodieselin tuotanto käyntiin

Neste Oil tuo toisen sukupolven biodieseliä kaupallisille markkinoille ensimmäisenä yhtiönä maailmassa.

Maailman ensimmäinen toisen sukupolven biodieselin tuotantolaitos otettiin tänään käyttöön Neste Oilin öljynjalostamolla Kilpilahdessa. Neste Oil aloittaa toimitusjohtaja Risto Rinteen mukaan biodieselin toimitukset kuluttajille Suomessa ja Ruotsissa jo elokuussa.

Neste Oil tuo toisen sukupolven biodieseliä kaupallisille markkinoille ensimmäisenä yhtiönä. Biodieseliä sekoitetaan tavanomaisen dieselin joukkoon. Vielä tämän vuoden aikana biopolttoaineen sekoittaminen ei nosta dieselin hintaa.

- Ensi vuoden alusta alkava käyttövelvoite nostaa dieselin hintaa noin kahdella sentillä litralta. Mikäli koko Suomen biopolttoaineiden käyttövelvoite katettaisiin biodieselillä, nousisi dieselin litrahinta ensi vuonna noin neljä senttiä, arvioi Rinne.

Neste Oil alkaa sekoittaa biodieseliä myyntiin menevään dieseliin loppukesästä. Polttoaineen käyttökokeilut aloitetaan samalla myös Helsingin ja Tukholman joukkoliikenteessä. Ensi vuoden alusta käyttövelvoite on kaksi prosenttia. Se nousee vähintään 5,75 prosenttiin vuonna 2010 ja kymmeneen prosenttiin vuonna 2030.

Uusiutuvan polttoaineen valmistuskustannukset ovat selvästi perinteistä polttoainetta korkeampia. Rinteen mukaan biodiesel on noin 50 prosenttia kalliimpaa kuin mineraaliöljystä tehty diesel. Biopolttoaineilla pyritään vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Neste Oil nousi selvään johtoon

Uusi biodiesellaitos vahvistaa Neste Oilin johtoasemaa biopolttoaineiden tuotantoteknologian kehittäjänä. Biodiesel valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista eli kasviöljyistä ja eläinrasvoista. Ensimmäisen yksikön kapasiteetti on 170 000 tonnia vuodessa. Toinen samanlainen tulee tuotantoon ensi vuonna.

- Biodieselillä on keskeinen asema Neste Oilin kasvusuunnitelmissa. Jatkamme tulevina vuosina investointeja biodieseliin niin, että sitä olisi saatavissa laajasti eri markkina-alueilla. Tavoitteena on olla johtava biodieselin valmistaja maailmassa, sanoi Rinne.

Periaatteessa biodieselin valmistusprosessin välituotteena syntyvästä vahasta voi krakata myös bensiiniä. Neste Oililla ei Rinteen mukaan kuitenkaan ole sellaisia suunnitelmia. Bensiinissä yhtiö keskittyy iso-oktaaniteknologiaan. Siihen se on kehittänyt maailman kärkeä edustavan oman tuotantomenetelmän.

Diesellinja jalostaa raskasta öljyä

Biodieselyksikön lisäksi vihittiin käyttöön uusi runsaan miljoonan tonnin dieseltuotantolinja. Yli neljän vuoden rakennushanke on Neste Oilin suurin investointi tähän mennessä. Laitos käyttää raaka-aineenaan raskasta polttoöljyä, josta se jalostaa rikitöntä dieseliä.

Diesellinjan investoinnit nousivat runsaaseen 700 miljoonaan euroon. Biodieselyksikön rakentamiseen Neste Oil investoi noin 100 miljoonaa euroa. Ensi vuonna valmistuva toinen yksikkö maksaa saman verran.

Uusi diesellinja antaa Neste Oilille mahdollisuuden siirtyä kokonaan raskaamman raakaöljyn käyttöön. Se kasvattaa yhtiön jalostusmarginaalia noin kahdella dollarilla tynnyriltä. Linjaa ajetaan parhaillaan tuotantoon, joka nousee kesän aikana asteittain täyteen kapasiteettiin.

"Biopolttoaineiden osuutta nostettava"

Biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista olisi kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) mielestä nostettava kolmannekseen polttoaineiden käytöstä vuoteen 2020 mennessä.

Pekkarinen puhui asiasta Neste Oilin uuden miljoonan tonnin diesellinjan ja biodieselyksikön vihkiäisissä. Hän pitää liikenteen biopolttoaineiden käytölle asetettua kymmenen prosentin tavoitetta vuonna 2020 riittämättömänä.

- Liikenteen biopolttoaineiden käytölle asetettu kymmenen prosentin tavoite ei mielestäni ole riittävä Suomelle. Pidän täysin mahdollisena, että vuoteen 2020 mennessä meillä on kaikki edellytykset nostaa biopolttoaineen osuus vähintäänkin kolmannekseen, sanoi Pekkarinen.

Pekkarinen laski, että osuuden nostaminen kolmannekseen merkitsisi näköpiirissä olevilla hiilidioksidipäästöjen hinnoilla lähes sadan miljoonan euron säästöä päästökauppalaskuun. Hän arvioi päästöoikeuksien hinnan liikkuvan lähellä 30 euroa tonnilta.

- Suomessa tehty tutkimus ja jo näköpiirissä olevat tulokset osoittavat, että uuden sukupolven biopolttoaineiden todellinen läpimurto on mahdollista saada aikaiseksi jo pian. Neste Oil kulkee tämän kehityksen kärjessä, sanoi Pekkarinen.

Biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi julkisen liikenteen bussit pitäisi Pekkarisen mielestä velvoittaa vielä tämän vaalikauden aikana lakisääteisesti käyttämään biopohjaista tai muuta päästötöntä polttoainetta. Pekkarinen haluaisi vaihtaa myös maa- ja metsäkoneiden sekä taksien polttoaineen biopohjaiseksi "nopeilla, mutta pehmeämmillä ratkaisuilla".

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat