Bensiinin halpeneminen heikentää veroalevaatimuksia

Bensiinin hinnan lasku kesän huippulukemista kalvaa pohjaa vaatimuksilta laskea bensiinin valmisteveroa. Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen ei laske liikoja vaatimusten läpimenon varaan.

-Toivoisin, että budjettiriihessä puututtaisiin polttoaineveroon, mutta viime päivien viestit eivät ole olleet rohkaisevia, Nupponen myöntää. Hänen mielestään bensiinin halpeneminen on saanut hallituksen voimakaksikon, pääministeri Paavo Lipposen (sd.) ja valtiovarainministeri Sauli Niinistön (kok.), varovaiselle linjalle.

-Täytyy pitää mielessä, että vaikka bensiinin litrahinta edelleen hieman laskisi, halvaksi sitä ei voisi edelleenkään sanoa, Nupponen toteaa. Hän muistuttaa Suomen bensiiniveron olevan EU:n keskiarvon yläpuolella, vaikka maamme pitkät etäisyydet ja suuri liikennetarve puoltaisivat matalampaa veroa.

-Verotus pitäisi saada EU:n keskiarvon tuntumaan tai mieluummin sen alapuolelle, Nupponen patistelee. Öljy- ja kaasualan keskusliiton mukaan kallis bensiinin kuluttajahinta johtuu pitkällä ajalla tarkasteltuna ennen kaikkea kireästä verotuksesta. Bensiinin maailmanmarkkinahinnan osuus näkyy piikkinä vain tuoreimmissa hinnoissa.

Kuluttajahinnat seurasivat vuosina 1970-1986 pääsääntöisesti maailmanmarkkinahintoja, koska tuolloin verotus oli maltillisempaa nykyiseen nähden. 1980-luvun puolivälin jälkeen maailmanmarkkinahinnat ovat pysytelleet jokseenkin vakaina, mutta useat veron korotukset ovat lyöneet läpi kuluttajahintoihin. 1990-luvulla valtio paikkasi bensiiniveron korotuksilla kasvanutta budjettialijäämää.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat