Barometri: Mainonta lisääntyy ensi vuonna

Mainostajien liitto kertoo reilun kolmasosan yrityksistä kasvattavan mainosbudjettiaan ensi vuonna. Televisiomainonta kasvaa, sanomalehtimainonta puolestaan jää tätä vuotta vähäisemmäksi.

Mainonta lisääntyy ensi vuonna selvästi, kun yritykset kasvattavat mainosbudjettejaan tämänvuotisesta, ilmenee Mainostajien Liiton tuoreesta mainosbarometrista.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37 prosenttia aikoo kasvattaa mainosbudjettiaan tämänvuotisesta, kun taas mainontapanostusten supistamista harkitsee 18 prosenttia yrityksistä.

Kaupan alan mainontapanostukset ovat barometrin mukaan hienoisessa laskussa, mutta sen sijaan muut palveluyritykset ovat kasvattamassa mainosbudjettejaan reippaasti. Etenkin internetmainonta, suoramainonta sekä myymälöissä tapahtuva mainonta ovat mainosbarometrin mukaan kasvussa.

Aikakauslehdissä, televisiossa ja radiossa tapahtuva mainonta ovat nekin lisääntymässä, mutta selvästi hitaammin. Sanomalehtimainonta jää barometrin mukaan ensi vuonna tämänvuotista vähäisemmäksi. Lisäksi myös muun muassa elokuvissa tapahtuva mainonta on laskussa.

Mainostajien Liiton elokuussa tekemään barometrikyselyyn vastasi 128 liiton noin 400:sta jäsenyrityksestä. Yritysten yhteenlaskettu mainosbudjetti on noin 350 miljoonaa euroa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat