Autotoimittaja: Valmistajien kulutusarvoihin lähes mahdoton päästä

Tuulilasi-lehden päätoimittaja Lauri Larmelalle autojen kulutusmittaukset ovat tulleet vuosien saatossa tutuiksi. Huomattavia eroja on löydetty myös lehden autotesteissä.

Autojen viralliset normikulutus- ja päästötestit tehdään laboratoriossa, jossa autoa ajetaan dynamometrin rullien päällä ajo-ohjelman eli syklin mukaan.

Esimerkkinä Larmela nostaa esiin uudesta Tuulilasi-lehdestä löytyvän BMW 320d -mallin testin. Valmistaja on ilmoittanut EU-kaupunkikulutukseksi 5,4 l/100km, kun lehden mittaukset antoivat lukemaksi peräti 9,8 l/100km. Larmela kuitenkin painottaa, että tässä tapauksessa talviolosuhteet nostavat kulutusta. Myös heidän ajamansa kaupunkilenkki on sykliä rankempi, vaikka olisi kesäkelit.

– Autot optimoidaan tätä sykliä varten niin, että ne kuluttavat mahdollisimman vähän. Käytännössä näihin ilmoitettuihin lukemiin on mahdoton päästä, Larmela kertoo.

Hänen mukaansa viralliset normikulutustestit eivät ole huijausta, mutta harhaanjohtavia kuitenkin.

– Mutta testit ovat samat kuitenkin kaikille autonvalmistajille. Yllättävyyselementti puuttuu, koska autot voidaan aina rakentaa tiettyä koetta varten, että se suorittaa optimaalisesti tietyn kokeen.

Larmelan mukaan olennaisempaa on kiinnittää huomio siihen, että valitsee tarpeisiinsa sopivan auton.

– Kilpailu autonvalmistajien välillä on nykyään niin kovaa, että erot ovat loppupeleissä aika pieniä. Käytettävyyteen liittyvät jutut ovat paljon olennaisempia. Kilpailuryhmän sisällä autojen kulutuserot ovat samanlaisessa ajossa noin puoli litraa.

Lue myös:

    Uusimmat