Autoteollisuus ajaa Euroopan taantumaan

Autot eivät käy kaupaksi missään ja siksi esimerkiksi Saksassa, missä joka seitsemäs työpaikka on riippuvainen autoteollisuudesta, suuret valmistajat joutuvat joulunpyhien aikaan seisottamaan tuotantoaan. Asiantuntijoiden mukaan kymmenettuhannet työpaikat ovat nyt vaarassa.

Henkilökuntaa on autokaupoissa näinä päivinä useimmiten enemmän kuin asiakkaita. Uusien autojen myynti romahti pelkästään lokakuussa 17 prosenttia. Johtavan saksalaisen autoteollisuusasiantuntijan mukaan tilanne oli yhtä hälyyttävä viimeksi 70-luvun öljykriisin aikaan.

Työpaikkoja lähtee, koska valmistajien on pakko ajaa tuotantoaan alas. Vielä ei puhuta tehtaiden sulkemisesta kokonaan, mutta luvassa on ennätyspitkä joululoma kun kokoonpanolinjat seisovat.

Toisin kuin autokonsernit mielellään väittävät kysymys ei ole akuuteista eikä yllättävistä ongelmista, jotka liittyvät pelkästäänkansainväliseen finanssikriisiin. Ala on sulkenut silmänsä omilta heikkouksiltaan, joihin asiantuntijan mukaan pitää viimeistään nyt puuttua.

Esimerkiksi BMW kärsii samanaikaisesti sekä USA:n myynnin romahtamisesta että tulevista päästörajoista, joihin suurilla luksusautoilla on vaikea päästä. Toinen ongelmakonserni on Opel. Se pyytää yhdysvaltalalaisen emoyhtiönsä vaikeuksien vuoksi Saksan hallitukselta miljarditakuita, joilla turvataan myös alihankkijoiden tulevaisuus.

Ahdinkoon joutuneet alihankkijat ovat jo kääntyneet toimeksiantajiensa eli suurten autokonsernien puoleen. Esimerkiksi BMW:ltä vahvistetaan, että sisäänostoista vastaaville johtajille on tullut useita tiedusteluja lyhytaikaisen rahoituksen järjestämisestä.

Volkswagenin kaltaiset autojätit keskittävät kuitenkin mahdollisista julkisista tukipaketeista saatavat lisäpääomat esimerkiksi oman tyrehtyneen leasing-myyntinsä elvyttämiseen.

Lue myös:

    Uusimmat