Autoteollisuudessa on menossa pudotuspeli

Maailman autoteollisuudessa käydään parhaillaan armotonta pudotuspeliä. Heikoimmilla ovat amerikkalaiset valmistajat, jotka näyttävät ajautuvan vararikkoon yksi toisensa.

Mutta myös Euroopassa tapahtuu. Yrityksia ostetaan ja fuusioidaan, myös erilaisia yhteistyökuvioita piirrellään kuumeisesti. Esimerkiksi Saksassa Volkswagen ja Porsche fuusioidaan ja myös luksusvalmistajat Daimler ja BMW pohtivat yhteistyön tiivistämistä.

Asiantuntijoiden mukaan vanhoja valmistajia ja merkkejä häviää vääjäämättä, mutta myös joitain vanhoja unohtuneita suuruuksia saatetaan palauttaa markkinoille.

Yksi tällainen merkki voi olla entisen DDR:n menopeli Wartburg. Ajan hammas on puraissut säälimättä tiilikompleksia, jossa DDR:n aikana tehtiin Wartburgeja. Eisenachin autonvalmistustraditiosta ei ole paljon jäljellä.

Ennen sotaa Eisenachissa oli BMW:n tehdas, joka sittemmin valmisti IFAA ja Wartburgia.

Fiat haluaisi yhdessä Opelin ja Chryslerin kanssa luoda yhden maailman suurimmista autojäteistä. Eisenachille Opel on elintärkeä. Pikkukaupungissa moni pelkää, että Fiat vie työpaikat muualle.

Totuus on, että globaalissa autoteollisuus on tällä hetkellä aivan liian paljon työpaikkoja. Jostain, ehkä Saksan Eisenachista, niiden karsiminen on aloitettava.

Itseasiassa Opelin Eisenachin tehtaalla menee nyt paremmin kuin pitkään aikaan. Romutustuen ansiosta pienet Corsat käyvät hyvin kaupaksi ja välivarasto on lähes tyhjä.

Katso Tapio Nurmisen raportti Eisenachista (Huomenta Suomi 13.5.2009)

Lue myös:

    Uusimmat