Auton romutusmaksun etuja ja haittoja aiotaan selvittää

Vanhojen autojen romutusmaksun etuja ja haittoja on tarkoitus selvittää myös Suomessa. Suomalaiset ajelevat Länsi-Euroopan vanhimmalla autokannalla. Keskimäärin suomalainen auto on lähes yksitoista vuotta vanha. Autojen ikä on ongelma, sillä Suomi on sitoutunut pudottamaan liikenteen päästöjä reilusti.

Kolmen vuoden kuluttua liikenteen kasvihuonepäästöjen pitäisi tippua 2, 3 miljoonaa tonnia nykytasosta, ja tulevina vuosina vielä huomattavasti enemmän.

- Varmasti tekniikka tulee antamaan tähän mahdollisuuden, mutta mikäli me emme saa poistettua nopeasti tätä kaikkein vanhinta autokantaa, mitä meillä on liikenteessä, niin silloin se ei ole mahdollista, toteaa toimitusjohtaja Pentti Rantala Autoalan Keskusliitosta.

Autoala haluaisi, että Suomessa otettaisiin käyttöön niin kutsuttu romutusmaksu. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että valtio maksaisi vanhan auton romuttamisesta esimerkiksi 2 000 euroa, kun se vaihdetaan uuteen vähäpäästöiseen autoon.

Saksassa romutusmaksu nosti maan autoteollisuuden jaloilleen, mutta Suomessa tätä houkutinta ei ole.

- Meillähän se olisi nimenomaan ilmastopolitiikan kannalta käyttöön otettu keino, eikä elinkeinopoliittisista syistä käyttöön otettu keino kuten Keski-Euroopassa, kertoo ylitarkastaja Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Työ- ja elinkeinoministeriön asettama energiatehokkuustoimikunta on tehnyt romutusmaksusta ehdotuksen, ja sen hyötyjä ja haittoja on tarkoitus nyt selvittää.

- Uusien autojen myynti on aika alhaalla, ja jos uusien autojen myynti nousee, niin sehän tuo koko ajan lisää myöskin autoverotuloja valtiolle samoin kuin arvonlisäverotuloja, että siitä ei ole pelkästään menoja vaan myös tuloja, kun kauppa lisääntyy, Rantala kommentoi.

- Vanhoilla autoilla ajetaan tällä hetkellä vähemmän kun uusilla autoilla. On mahdollista, että jos tällaiseen käytäntöön mentäisiin niin menetettäisiin se saavutettava hyöty sillä, että uusilla autoilla sitten ajettaisiin enemmän, pohtii puolestaan Jääskeläinen.

Valtiovarainministeriössä romutusmaksua ei tällä hetkellä nähdä kustannustehokkaana tapana vähentää päästöjä.

Katso Pekko Ylösen juttu

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat