Auton huollon kilpailuttamisessa ongelmia

Uusien ja uudehkojen autojen huollon kilpailuttaminen on helpompaa teoriassa kuin käytännössä. EU-asetuksen perusteella autoilija voi itse valita huoltoliikkeen, jossa esimerkiksi auton määräaikaishuolto tehdään.

Käytännössä valinnanvapautta rajoittaa se, että autojen valmistajat määrittelevät tarkoin, miten ja millä työkaluilla ja atk-ohjelmilla autoja huolletaan. Tällaiseen järjestelmään pääsee riippumatonkin huoltoliike mukaan, mutta se voi vaatia esimerkiksi laiteinvestointeja moneen kertaan.

Autojen maahantuojat ja valmistajat edellyttävät, että autot huolletaan tehtaan huolto-ohjelman mukaisesti. Ellei riippumattomalla korjaamolla ole merkkikohtaisia testausjärjestelmiä tai työkaluja, ei huolto-ohjelmakaan toteudu.

- Kyllä kuka tahansa pystyy tietenkin vaihtamaan auton öljyt, mutta usein sekin jo vaatii valmistajan oman testausohjelman käyttöä, huomauttaa Vehon jälkimarkkinointipäällikkö Markku Isoksela.

Autoalan Keskusliitossa nähdään, että kilpailutus toimii ja että kuluttaja on hyötynyt siitä.

Sen sijaan kuluttajajärjestöissä ollaan sitä mieltä, että periaatteet ovat selkeät, mutta käytännön toteutuksessa on vielä paljon tehtävää.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat