Autoliitto pettyi: Veroehdotus liian kallis, ei parannuksia nykyiseen malliin

Autoliitto ei ole tyytyväinen liikenne ja viestintäministeriön asettaman työryhmän esitykseen ajokilometreihin perustuvasta verosta.

Malliin siirtyminen vaatisi ajoneuvolaitteen asentamisen kaikkiin autoihin.  Investointeihin menisi kaikkiaan noin 460 miljoonaa euroa, ja järjestelmän vuosittaisiin kuluihin 130 miljoonaa euroa.

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mielestä kustannukset ovat liian korkeat.

– Meillä on vähän sellainen tuntuma, että ehkä pienen Suomen kannattaisi ostaa sellainen tieverojärjestelmä, jota on jossain muualla ensin, sen tekninen toimivuus ja vaikuttavuus on arvioitu ja meidän käsityksen mukaan suomalaiset autonkäyttäjät ei halua maksaa tällaisen järjestelmän tuotekehityskustannuksia, Nieminen kertoi MTV Uutisille.

Vero määräytyisi ajoalueen ja hiilidioksidipäästöjen perusteella. Malli korvaisi nykyisen auto- ja ajoneuvoveron.

Autoliiton Niemisen mielestä esitetyssä mallissa ei ole merkittäviä hyötyjä verrattuna nykyiseen verojärjestelmään.

– Jos me ajatellaan oikeudenmukaisuutta, niin meillähän on olemassa polttoainevero, jota maksetaan sen perusteella, että missä ajetaan, miten ajetaan ja millä ajetaan. Sen lisäksi meillä on olemassa ajoneuvovero, joka huomioi ajoneuvon päästöt. On vaikea nähdä, että miten tämä järjestelmä olis oikeudenmukaisempi kuin nämä verojärjestelmät, jotka ovat huomattavasti edullisempia ja niiden vaikutus on kuitenkin sama. 

Jorma Ollilan työryhmä luovutti esityksensä kilometriverosta liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas.) tänään.

 

Lue myös:

    Uusimmat