Autokauppa hakee vetoapua kylkiäisistä

Autokaupan hiljentymisen myötä autoliikkeet ovat parantaneet tarjouksiaan. Autokauppojen tekoon houkutellaan erilaisilla kylkiäisillä, kuten ilmaisella polttoaineella.

Esimerkiksi Delta-Autosta saa nelipyöräistä hankkiessaan 1000 euron arvoisen bensalahjakortin tai vaihtoehtoisesti kiinteän rahoituksen korottomasti 15 000 euroon asti. Nopeimmille luvataan vielä risteilyliput.

Delta Motor Groupin varatoimitusjohtaja Teemu Juntunen myöntää, että kampanjoinnilla on tarkoitus piristää hiipunutta automyyntiä. Hänen mukaansa kyse ei ole kuitenkaan varsinaisesti kylkiäisistä, koska edut liittyvät vahvasti autokauppaan.

- Olemme aikaisempinakin vuosina panostaneet joulun välipäivämarkkinointiin ja saavuttaneet hyviä myyntejä. Edut ovat aina olleet hyviä. Tällä kertaa tarjoamme myös vaihtoehtoja, jotta useampi asiakas hyötyisi.

Vaikka houkuttelevat tarjoukset ovat olleet osa autokauppaa jo pitkään, Juntunen ei näe riskiä, että asiakkaat turtuisivat ja vaatisivat kaupanpäällisiä yhä enemmän.

- Eivät asiakkaat ole kyllästyneet muihinkaan alennusmyynteihin tai erikoistarjouksiin. Asiakas pyrkii saamaan rahoilleen eniten vastinetta, ja sen me pyrimme tarjoamaan, hän sanoo.

Maahantuojat panostavat lisävarusteluun

Maahantuojien tarjouskampanjat keskittyvät valtaosin autojen lisävarusteisiin. Johtaja Tapani Funke Helkama-autosta sanoo niiden olevan tehokkain keino vaikuttaa ostopäätöksiin.

Muun muassa Skodaa maahantuova Helkama tarjoaa alkuvuodesta Fabia-malliin talvirenkaat ja metallivärin veloituksetta.

Funken mukaan kyseessä ei ole autokaupan hiljentymiseen liittyvä markkinakikka.

- Fabian myynti tarvitsee nyt vain piristystä, hän sanoo.

Myös Saabia maahantuovan General Motors Finlandin tarjoukset kohdistuvat autojen lisävarusteisiin, eikä kauppoihin liitetä ulkopuolista tavaraa.

- Periaatteena on, että tarjoukset rakennetaan varusteiden ympärille, jotka on mahdollista lisätä autoon tehtaalla. Autoon voi saada esimerkiksi tummennetut takaikkunat tai automaattisen ilmastoinnin alennettuun hintaan tai jopa kaupan päälle, myynti- ja markkinointipäällikkö Staffan Johansson sanoo.

Johanssonin mukaan tarjoukset noudattavat aaltomaista liikettä. Esimerkiksi vuosi sitten tulleen dieselveromuutoksen aikaan mainoksissa ennakoitiin tulevaa dieselautojen kysyntää. Sen jälkeen varustetarjoukset ovat jälleen nostaneet päätään.

Johansson ei näe sillä kuitenkaan suoraa yhteyttä autokaupan hiljentymiseen.

- Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan tietysti mennään. Nyt myös ympäristötietoisuuteen liittyvät asiat ovat nousseet pintaan, ja pienipäästöisten autojen hintoja on alennettu enemmän kuin mitä autoverotus olisi antanut aihetta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat