Autokanta jatkaa vanhenemistaan

Uusien autojen myynti on tänä vuonna jäämässä viime vuotista alhaisemmaksi. Autokauppaa uhkaa myös uusien autojen hintojen selvä kallistuminen.

Missään muualla EU:ssa ei ajeta niin vanhoilla autoilla kuin Suomessa. Autojen keski-ikä ylittää jo kymmenen vuotta. Lähes puolet autoista tupruttaa paakokaasuja ilman katalysaattoria. Kauppa on viime vuodet laskenut ja tämä kehitys jatkuu. Tänä vuonna uusia autoja myytäneen noin 100 000.

Autoalan Keskusliiton mukaan autokannan vanheneminen voidaan pysäyttää, jos myynti nousee. - Kun kysytään kuluttajan ostohaluja niin ne ovat vieläkin erittäin korkealla. Niiden mukaan meillä pitäisi myydä yli 150 000 autoa eli tässä näkyy selvästi hämmennys näistä isoista avoimina olevista asioista, joihin ei ole saatu päätöstä, Pentti Rantala Autoalan Keskusliitosta kertoo.

EU uusii autokaupan ehtoja, jotka yhtenäistävät autojen verottomia hintoja. Suomessa tämä merkitsee hintojen voimakkaitakin nousupaineita. - Se vaihtelee toki kovasti merkeittäin, enkä halua niitä lähteä yksilöimään. Voidaan kuitenkin todeta, että hintaharmonisointi aiheuttaa merkittäviä muutoksia, mikäli verotasomme säilyy ennallaan, toimitusjohtaja Mika Seitovirta Volvo Autosta kertoo.

Uuden auton ostoa suunnittelevalle ongelmia saattaa olla luvassa toistakin kautta, kun EY-tuomioistuimesta tulee päätös suomalaisesta käytettyjen autojen verotuksesta. - Kyllä kaikki osoittaa siihen suuntaan, että uusien autojen hinnat tulevat nousemaan ja käytettyjen autojen hinnat tulevat laskemaan eli välirahat tulevat jatkossa kasvamaan myöskin, Seitovirta arvioi.

Kymmenien prosenttien kasvu uusien autojen myynnissä vaatisi kovia toimenpiteitä. Tiet täyttynevätkin lähitulevaisuudessa yhä vanhemmista autoista.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat