Autojen myynti laskussa Euroopassa

Autovalmistajat pyrkivät houkuttelemaan asiakkaita hinnan alennuksilla.

Autojen myynti laskee Euroopassa. Valmistajat yrittävät loiventaa tätä laskua kovilla alennustarjouksilla. Nissanin pääjohtaja Carlos Ghosn korostaa MTV:n haastattelussa, että tie on väärä. Japanilaiset kasvattavat myyntiään Euroopassa tarjoamalla pienemmällä rahalla enemmän.

Frankfurtin autonäyttelyssä esillä olevat uudenkarheat mallit eivät enää riitä. Eurooppalainen asiakas taipuu ostopäätökseen vain kovilla tarjouksilla, jotka parhaimmillaan pudottavat auton listahintaa jopa 5000 euroa. Kuluttajat hykertelevät, mutta valmistajien vaikeudet vain lisääntyvät. Poikkeuksen tästä linjasta tekevät myyntiään ja markkinaosuuttaan kasvattavat japanilaiset.

Autonäyttelyissä tolkutetaan, että tavallinenkin ostaja kaipaa autoltaan nyt monikäyttöisyyttä, maasto-ominaisuuksia ja erilaisia tilaratkaisuja. Suomeen nämä trendit eivät vielä yllä.

Suomessa nettohintaiset autot ovat edelleen maanosan halvimpia. EU:n uudet säädökset eivät ole tuonneet toivottua muutosta. Yhä edelleen valmistajat pönkittävät korkean verotuksen maissa myyntiä tarjoamalla autoja halvemmalla jälleenmyyjille.

(MTV3)

(Huomenta Suomi 16.09.2003)

Lue myös:

    Uusimmat