Auto- ja kuljetusliikenne palaa normaaliin

Auto-ja kuljetusalan illalla päättyneen lakon vaikutukset tuntuvat vielä alkuviikon, koskihan viime torstaina alkanut lakko viittätoista tuhatta työntekijää.

Helsingin kahdessa tavarasatamassa on muutaman päivän ajan ruuhkaa AKT:n lakon ja ahtaajien tukilakon päätyttyä.

Satamamestari Antti Pulkkisen mukaan suurin osa ahtaajista palasi töihin tänään. Koneet ja tavarat liikkuivat hyvin jo puolen päivän aikaan. Pulkkisen mukaan satamissa on ruuhkaa, koska lakon aikana on satamiin jäänyt purkamattomia lastiyksikköjä.

Lastausta

Tänään Helsingissä purkamista odotti 15 rahtilaivaa. Pulkkisen arvioi, että ruuhkien purku kestää ainakin alkuviikon. Rahtilaivojen aikataulujen palaaminen normaaliksi saattaa kestää pitempään.

Bussit palailevat normaaliaikatauluihin


Suurin osa pitkän matkan bussilinjoista kulki aikataulujen mukaan heti aamulla. Muutamat kaukaa pohjoisen suunnasta Helsinkiin ajavat bussifirmat ovat kuitenkin ilmoittaneet, että normaaliaikatauluihin päästään keskiviikkoon mennessä.

Pääkaupunkiseudun linja-autoliikenne sujui aamupäivällä lähes täysin. Puolen päivän aikaan tilanne oli palautunut esimerkiksi Espoon sisäistä liikennettä hoitavalla Linjebussilla melkein normaaliksi.

Linjebuss

Muutamia pääkaupunkiseudun bussivuoroja jäi kuitenkin tänään ajamatta, koska kaikille linjoille ei riittänyt kuskeja. Lakon lopettamissopimuksen mukaan linja-auton kuljettajilla on oikeus palata töihin keskiviikkoon mennessä.

Bussiliikenne vilkastui Tampereen seudulla aamulla, kun lakossa olleita kuljettajia palasi töihin. Täysin normaaleihin aikatauluihin päästään kuitenkin vasta parin päivän sisällä. Osa kuljetuskalustosta on seisonut yli viisi viikkoa ja vaatii huoltoa. Länsilinjat palaa normaaliaikatauluihin vasta keskiviikkona. Tänään ja huomenna yhtiö ajaa vain lakonaikaisia vuoroja.

Lakko lopetettiin kolmivuotisella sopimuksella

Viime keskiviikkona alkanut bussi- ja kuorma-autoliikenteen lakko päättyi yöllä kun työriidan osapuolet hyväksyivät valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen tekemän sovintoesityksen.

Ratkaisu saatiin kolmevuotisella työehtosopimuksella. Viime keskiviikkona hylätty sovintoesitys perustui kymmenen kuukauden mittaiseen sopimukseen. Kiistan aiheina olivat palkankorotusten ohella työaikajärjestelyjä koskevat vaatimukset. Neuvotteluja vaikeutti myös kiista neljän tamperelaisen bussiyhtiön palkankorotuksista.

AKT:n palkankorotustaso ylitti selvästi yleisen linjan

Sopimuksen sisältö

Palkankorotusten taso ja muiden kiistakysymysten ratkaisu on lähes sama kuin viime torstaina hylätyssä sovintoesityksessä. Palkankorotusten osalta sopimus ylittää muiden alojen tähänastiset sopimukset. Uusi sopimus tuo ensimmäisenä vuonna kuljettajien taulukkopalkkoihin 3,5 prosentin palkankorotukset, ja lokakuussa lisäksi 1,4 prosentin lisän.

Toisen ja kolmannen vuoden palkat noudattavat teollisuuden yleistä linjaa, minkä lisäksi molempien vuosien lokakuussa palkkoihin tulee 1,4 prosentin lisä korvaamaan teollisuuden palkkaliukumia.

Neljän tamperelaisen bussiyhtiön kuljettajat saavat 2,20 markan lisän tuntipalkkoihin korvauksena yhteistariffiliikenteeseen siirtymisestä. Työaikojen osalta kuljettajat saivat läpi työhönsidonnaisuusajan lyhentämisen 14 tuntiin. Jatkossa myös alle neljän tunnin työstä maksetaan täysi neljän tunnin palkka.

Kalliilla hinnalla pitkä työrauha

Parvela

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela piti sopimusta alan kannattavuuteen nähden edelleen hyvin kalliina. Nyt saavutettu pitkä työrauha oli kuitenkin ratkaiseva tekijä, jonka vuoksi sopimus oli mahdollista hyväksyä.

-Työehtosopimusten yksi päätarkoitus on työrauhan saavuttaminen. Kun nyt nähtiin kuinka massiiviset toimet ay-liike aikaansai, oli luonnollista, että kymmenen kuukauden sopimus olisi ollut iso riski.

AKT:n lakot ovat työrauhasta huolimatta silti mahdollisia. Vaikka voimassa olevaan työehtosopimukseen kohdistuvat lakot ovat laittomia, tukilakot ovat mahdollisia. Esimerkiksi AKT:n satamissa työskentelevien ahtaajien ja Paperiliiton sopimusneuvottelut ovat vielä kesken. Molemmat tarjosivat tukeaan automiesten lakolle.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Kauko Lehikoinen perusteli hyväksymispäätöstä sillä, että palkankorotusten taso turvaa liiton jäsenille pysymisen teollisuuden yleisen palkkakehityksen tasolla niiden palkkaliukumista huolimatta.

-Nyt on saatu aikaan sopimusratkaisu, joka kohtelee autoalan työntekijöitä palkkauksen osalta tasavertaisesti muiden työntekijöiden kanssa, Lehikoinen sanoi. Lehikoisen mukaan esimerkiksi metalliteollisuuden yleistä linjaa noudattava 3,1 prosentin sopimus tuottaa liukumien vuoksi suunnilleen saman tuloksen.

Viimeksi sovinto kaatui kalleuteen

Valtakunnansovittelija jätti sovintoesityksensä jo eilen iltapäivällä alkaneiden neuvotteluiden jälkeen kello 20. Osapuolten oli määrä antaa vastauksensa kello 22, mutta aikarajaa jouduttiin jatkamaan tunnilla AKT:n hallinnon vajaalukuisuuden vuoksi.

Osapuolten päättävät elimet olivat koolla koko päivän odottamassa mahdollista sovintoesitystä. Saloniuksen mukaan osapuolten välillä tapahtui alkuillan neuvottelujen aikana vain hyvin vähän edistystä. Lakkotilanteen vakavuuden vuoksi hän kuitenkin katsoi esityksen jättämisen tarpeelliseksi.

Lakon alkaminen varmistui viime torstaina kun työantajapuoli hylkäsi Saloniuksen ensimmäisen sovintoesityksen. Syynä hylkäämiseen oli Autoliikenteen työnantajaliiton mukaan ratkaisun kalleus. Sopimus olisi työnantajan arvioiden mukaan merkinnyt kustannusten lisäystä 7-8 prosenttia. AKT:n mukaan ratkaisun kustannusvaikutukset olisivat olleet alle viiden prosentin.

Lakon vahingot olisivat lisääntyneet tällä viikolla

Lakko olisi alkuviikosta vaikeuttanut jo huomattavasti teollisuuden tuotantoa. Esimerkiksi paperitehtaita olisi jouduttu ajamaan alas. AKT:läisten ahtaajien, Merimies-Unionin ja muiden liittojen tukilakot aiheuttivat huomattavaa vahinkoa teollisuudelle, koska ne seisauttivat mm. tuonnin ja viennin.

Huomenna olivat alkamassa myös Paperiliiton ja Kemianliiton tukilakot. Lakon piirissä oli 140 yritystä ja noin 11 000 työntekijää kuorma-auto- ja bussiliikenteestä, terminaaleista ja matkahuollosta. Sovinnon myötä päättyivät myös työnantajaliittojen työsulut.

Autoliikenteen työnantajaliiton työsulku koski noin 15 000 työntekijää ja 325 yritystä. Autoliikenteen työnantajaliiton asettaman työsulun lisäksi päättyivät Kaupan työnantajaliiton asettama automiehiä koskenut työsulku sekä lauantaina alkanut Erityispalvelualojen työnantajaliiton työsulku.

Roskakuski

Lakko vaikeutti pahasti myös jätehuoltoa, sillä esimerkiksi pääkaupunkiseudun jätekuljetuksista kaksi kolmasosaa oli lakon piirissä.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat