Aurinkoenergiakone ylitti Yhdysvaltain mantereen - seuraavaksi maailman ympäri

Aurinkoenergialla toimiva lentokone on nyt ylittänyt myös Yhdysvaltain mantereen. Viime vuonna aurinkoenergiakoneella lennettiin Sveitsistä Marokkoon ja takaisin.

Yhdysvaltain mantereen aurinkoenergialla ylittänyt Solar Impulse -kone muistuttaa lähinnä pitkäsiipistä hyönteistä.

Siipien kärkiväli on jotakuinkin sama kuin jumbojetillä, mutta keskellä nököttää pikkuruinen ja hyvin ahtaan näköinen ohjaamo. Painoa on henkilöauton verran.

New Yorkiin viikko sitten historiallisen lentonsa päättänyt kone on esillä JFK-lentokentän hallissa.

Mistä on kysymys?

* Aurinkoenergiakone aloitti matkansa maaliskuun 3. päivänä Kaliforniasta San Franciscosta. Kone laskeutui matkallaan Phoenixissa, Dallasissa, St. Louisissa, Cincinnatissa ja Washington DC:ssä. Päätösetappi oli New Yorkin JFK-kenttä.

* Lentäjinä vuorottelivat koneen kehittäjät, sveitsiläiset Bertrand Piccard ja André Borschberg.

* Koneen siivissä olevat 12 000 aurinkokennoa tuottivat virtaa varaaviin akkuihin, joiden ansioista konetta voi lentää myös yöllä.

* Kehitystyö on kestänyt 10 vuotta, ja siihen on uponnut 115 miljoonaa dollaria.

* Koneen keskilentonopeus on 70 kilometriä tunnissa.

* Siipien kärkiväli on 63 metriä. Kone painaa 1600 kiloa.

Toinen koneen kehittäjistä ja lentäjistä, sveitsiläinen André Borschberg tunnustaa, että konetta oli aluksi hankala lentää.

– Se kääntyy hyvin hitaasti. Kone vaati kärsivällisyyttä, mutta kun totuimme, niin aloimme rakastaa sitä, hän kertoo.

Koneeseen mahtuu vain yksi lentäjä, ja ohjaimissa vuorotteli Borschbergin kanssa sen toinen kehittäjä Bertrand Piccard. Solar Impulse on miesten yhteinen hanke, jota on kehitetty kymmenen vuotta.

Lentävä laboratorio

Sveitsiläiset kehittäjät tietävät, että aurinkoenergialla ei lennetä pitkään aikaan kaupallisia lentoja, mutta se ei estä hankkeen puskemista eteenpäin.

– Tämä on alku, samanlainen kuin Wright-veljesten ensimmäinen lento. Jostain on aloitettava. Meni 25 vuotta ennen kuin Charles Lindbergh ylitti Atlantin ja toiset 25 vuotta ennen kuin lentokoneessa pystyttiin kuljettamaan sata matkustajaa, Borschberg sanoo.

– Tämä on ensimmäinen lentokone, jolla ei ole rajoituksia. Se voi lentää monia päiviä, öitä, viikkoja.

Erilaisten energiaa säästävien keksintöjen, kuten superkevyiden materiaalien ja tehokkaiden eristeiden, kehittäminen on kaksikolle aivan yhtä tärkeää kuin lentäminen aurinkoenergian avulla.

–Koneessa käytettävää, energiaa säästävää tekniikkaa voidaan hyödyntää talojen rakentamisessa, autoissa ja muussa kuljetuksessa. Sellaista tekniikkaa on jo olemassa, se ei ole huomispäivää, Borschberg toteaa.

Solar Impulse -hankkeen takana on melkoinen määrä huipputekniikkayrityksiä, jotka kutsuvat konetta lentäväksi laboratorioksi.

– Hankkeen kehittelytyön tulokset näkyvät muuallakin kuljetuksessa, sillä jos autosi painoa saadaan putoamaan kymmenen prosenttia, bensan kulutus laskee viisi prosenttia. Haasteena nykyään onkin tehdä julkinen liikenne mahdollisimman kevyeksi, kertoo Bayer Material Science -yhtiön toimitusjohtaja Patrick Thomas.

Valtameren yli torkkuen

Lentäjillä on edessä pian seuraava urakka - lento maailman ympäri aurinkoenergialla. Lennon uskotaan toteutuvan vuonna 2015, ja uuden koneen rakennustyöt on jo aloitettu.

Koska uuteenkin koneeseen mahtuu vain yksi lentäjä, niin tiedossa on rankkoja aikoja.

– Maailman ympäri mentäessä on ylitettävä Tyyni valtameri, ja silloin on oltava viisi päivää ja viisi yötä koneessa, André Borschberg sanoo.

Nukkuminen aiotaan hoitaa parinkymmenen minuutin pituisilla nokosilla. Borschbergin mukaan valtamerillä yksin purjehtivat pärjäävät samalla taktiikalla.

Miehet aikovat harjoitella lentoa varten simulaattorissa.

– Sää on aina ongelma, samoin oikeiden lentoreittien löytyminen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat