Atrian tulos alamäessä

Kotimaassa odotuksista jäi yhtiön valmisruokapuoli, kun kilpailu kiristyi ja raaka-aineiden hinnat nousivat.

Vasta neljä viikkoa sitten Atrian vetovastuun perinyt Matti Tikkakoski on haastanut heti tuoreeltaan kilpailijat taistoon. Kotimaassa Atria menetti valmisruokapuolella asemiaan Saarioiselle ja HK Ruokatalolle.

- He olivat viime vuonna aktiivisia, mutta me emme lähteneet markkinaosuustaisteluun. Nyt mietitään, miten otetaan markkinoita takaisin, Tikkakoski sanoi maanantaina yhtiön vuositulosta esitellessään.

Atriaa pitkään johtanut Seppo Paatelainen jäi tämän kuun alussa eläkkeelle.

Atrian valmistamien salaattien menekistä Tikkakoskella ei ollut huomauttamista, mutta laatikot, kiusaukset, lihapullat ja karjalanpiirakat eivät maistuneet suomalaisille niin hyvin kuin yhtiö olisi tahtonut.

Markkinakisasta on tulossa tiukka, sillä kilpailu on kiristynyt ja hinnoittelu on tiukempaa kuin aiemmin. Käytännössä tiukka hinnoittelu tarkoittanee, että yhtiöt nipistävät katteestaan ja kuluttajalle on luvassa halvempi ruokalasku.

Kotimaassa Atrian myynti kuitenkin kasvoi viime vuonna yhdeksän prosenttia, kun varsinkin yhtiön pakkaaman lihan markkinat paranivat.

Kuluttajapakattua lihaa Atria valmistaa sekä omalla tuotemerkillään että muun muassa Keskon ja Tradekan omien merkkien alla.

Atriassa suhtaudutaan rauhallisesti lintuinfluenssan mahdollisiin vaikutuksiin, sillä viime vuonna siipikarjan osuus jäi alle kymmeneen prosenttiin koko konsernin 978 miljoonan euron liikevaihdosta.

Kasvua Baltiassa ja Venäjällä

Atria ei ole laajentunut Itämeren ympäristöön yhtä vauhdikkaasti kuin HK Ruokatalo, mutta Tikkakoski on valmis haastamaan kilpailijansa myös Baltiassa.

HK Ruokatalon liikevaihdosta reilut sata miljoonaa euroa tulee Baltiasta, kun Atria jää tästä kolmasosaan.

- Alamme hengittää heidän niskaansa täälläkin, Tikkakoski lupaa.

Atria aikoo panostaa lähinnä orgaaniseen kasvuun eikä tässä vaiheessa kaavaile yritysostoja Baltiasta, jossa se on toistaiseksi läsnä Virossa ja Liettuassa.

Aluksi Atria haluaa turvata Baltiassa raaka-aineen saannin muun muassa omien maatilojen omistuksella.

Suurimmat suunnitelmat Atrian tulevaisuudessa siintävät Pietarin suunnalla ja itäisessä Keski-Euroopassa. Atrian Pietarin-liiketoiminnot ovat toistaiseksi yhtä kuin yksi lihanjalostusyhtiö. Sillä on kuitenkin viidenneksen markkinaosuus itäisen metropolin alueella.

Tikkakoski näkee, että lähimmän viidentoista vuoden sisällä Venäjä ohittaa Saksan ja Ranskan Euroopan suurimpana päivittäistavaroiden markkina-alueena.

Ruotsissa Atria on ollut mukana jo vuosia Atria Lithellsin ja Sibylla-pikaruokaketjun kautta. Tikkakosken mukaan yhtiölle riittää toistaiseksi kakkosaseman varmistelu. Yhtiö on valmis yrityskauppoihin, jos kiinnostavaa ostettavaa tulee näköpiiriin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat