Atria-mainoksen luojat puolustavat kohukampanjaa

Elintarvikeyhtiö Atrian ruokamainoksen suunnitteluryhmä seisoo vahvasti kohua aiheuttaneen televisiomainoksensa takana. Atria Fresh -mainoksessa vanhempi nainen haaveilee nuoremmasta miehestä.

Aiemmin tänään Atria kertoi olevansa pahoillaan suututettuaan televisiokatsojia mainoksellaan. Atrian mielestä mainokseen olisi pitänyt ottaa vanhempi miesnäyttelijä, jotta ikäero vanhempaan naisnäyttelijään verrattuna ei olisi vaikuttanut liian suurelta.

Mainostoimisto Taivaan projektijohtaja Peggy Bauer sekä suunnittelijat Jyrki Poutanen ja Timo Silvennoinen ovat puolestaan tyytyväisiä näyttelijävalintoihin.

- Meillä oli faktat uuden ruokaperheen lanseeraamisesta. Väittämä oli se, että se on tuoreempaa kuin mihin ollaan totuttu ja kohderyhmänä olivat kaupunkilaiset naiset, ryhmä kertoo mainoksen lähtökohdista.

- Missään kohtaa ei haluttu kertoa muuta kuin uusi ihana elämäntilanne: ihminen rakastuu. Mutta sitten se tarkoittaakin sitä, että ihminen rakastuu uuteen ruokaan. Ei kai siinä ole mitään pahaa, toteaa Bauer.

Suunnittelijoiden mukaan mainoksen hyväksymisessä ei ollut Atrian osalta ongelmia.

Kohu ei ollut täysi yllätys

Projektijohtaja Bauer harmittelee, että media ruotii mainosta nyt vain "vanha nainen - nuori mies" -asetelmana. Kohu ei tullut kuitenkaan suunnittelutiimille täytenä yllätyksenä, koska mainosaiheen haluttiin alun perinkin olevan rohkea ja keskustelua herättävä.

- Kun tällaista linjaa haettiin, oli asiakkaankin toive uudenlaisesta tekemisestä, mikä vie yhtiötä uudelle aikakaudelle. Halusimme lähteä tähän rohkealla aiheella, ryhmä kertoo.

Mainostoimistosta kerrotaan, että vaihtoehtoina oli muitakin aiheita, jotka edustivat perinteistä mainostekemistä. Nyt haluttiin kuitenkin herättää huomiota:

- Tottakai odotimme keskustelua. Usein suunnitellaan markkinointitekoja, mitä kukaan ei huomaa ja samalla hassataan miljoonia euroja siihen, että mitään ei tapahdu eikä ketään kiinnosta.

- Markkinointitekoja tehdään sillä tavalla, että kohderyhmä huomaa sen ja että se koskettaa kohderyhmää. Ja siinähän tässä on onnistuttu aika hyvin, toteavat ryhmän jäsenet.

Suunnittelutiimi painottaa kuitenkin, että mainoksella ei ole missään vaiheessa haluttu loukata ketään.

"Ei tämän pitäisi olla enää tabu"

Vaikka itse kohu ei tullut yllätyksenä, oli sen voimakkuus yllättävää suunnittelijoillekin.

- Ei tämänkään aiheen pitäisi olla enää tabu suomalaisessa yhteiskunnassa, vaikka onhan se kuitenkin keskustelua herättävä.

Ryhmä haluaa myös huomauttaa, että kaikkea ei kannata ottaa liian tosissaan.

- Jos asiaa katsoo taaksepäin, niin olisi pitänyt varautua paremmimmin siihen, että tuodaan esille oikeita näkökulmia. Eihän keskustelua saa herättää olematta valmis siihen keskusteluun.

Mainostoimistosta todetaan, että kohu ei tule vaikuttamaan mainosten suunnitteluun jatkossa.

- Toivottavasti asioita ei aleta välttelemään. Jos tuo kyseinen mainos on saanut ihmisissä joitakin pelkoja aikaan, niin toivottasti mainossuunnittelijat eivät itse ala pelätä aiheita.

Lue myös:

    Uusimmat