Asiaton mainonta huolestuttaa Lääkelaitosta

Lääketeollisuuden kiristynyt kilpailu on pakottanut valmistajat aggressiiviseen markkinointiin. Alaa valvova Lääkelaitos on entistä useammin joutunut puuttumaan asiattomaan mainontaan.

Patenttisuoja on avainsana lääkealan kilpailussa. Valmistaja iskee kultasuoneen kun se onnistuu kehittämään uuden, tehokkaan lääkkeen. Yksinoikeus kestää kuitenkin vain 20 vuotta, ja siitäkin puolet kuluu laboratoriossa. Niinpä tuotetta on myytävä tehokkaasti ennen kuin suoja raukeaa, ja markkinoille tulee halvempia kopioita.

Alaa valvova Lääkelaitos on huomauttanut valmistajia monenlaisesta epäasiallisesta mainonnasta. Lääketehtaat pitävät kilpailua epäreiluna, koska monet kopioiden valmistajat ovat säästyneet tuotekehittelykustannuksilta. Niihin kuluu yli kymmenen prosenttia liikevaihdosta.

Kuitenkin markkinointiin lääketeollisuus käyttää jopa viidenneksen liikevaihdostaan.
(MTV3/Pirkko Tammilehto)

Huom! Uusi StreamWorks ohjelma valitsee nopeuden automaattisesti internetyhteytesi mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat