Asiantuntijat peloissaan: "Itsetuhoviruksella tartutettu auto on tappava yhdistelmä"

Tietotekniikan käyttö autoissa on jatkuvasti lisääntynyt. Pienet tietokoneet ohjaavat nykyään monia kriittisiä ominaisuuksia autoissa viihdejärjestelmistä jarruihin. Asiantuntijat pitävätkin autoja "renkailla kulkevina tietokoneina".

Muiden tietokoneiden tavoin myös autot ovat haavoittuvia tietokoneviruksille.

Uutistoimisto Reuters kertoo, että nyt asiantuntijat pyrkivät ennalta ehkäisemään autojen cyber-hyökkäysten aiheuttamaa uhkakuvaa.

Autoteollisuuden asiantuntijajärjestö SAE Internationalin tietoon ei ainakaan toistaiseksi ole tullut tapauksia, joissa auton järjestelmiä vastaan olisi hyökätty viruksilla. Tulevaisuus kuitenkin huolettaa autoista haavoittuvuuksia etsiviä tutkijoita.

Autoa vastaan suunnattu tietokonehyökkäys on nimittäin mahdollista toteuttaa.

- Jos sinun kannettava tietokoneesi kaatuu, niin siitä seuraa sinulle huono päivä. Mutta jos autosi järjestelmä kaatuu, niin silloin puhutaankin jo hengenvaarallisesta tilanteesta, toteaa Bruce Snell tietoturvayhtiö McAfeesta.

McAfee on mukana tutkimassa autojen teknologisten järjestelmien turvallisuutta. Snellin mukaan autovalmistajat ovat huolissaan mahdollisista cyber-hyökkäyksistä, koska autoissa niiden seuraukset ovat vakavia. Hänen mukaansa ihmisten ei ole syytä panikoitua, vaikka tulevaisuus onkin pelottava.

Tietoturva-asiantuntijoiden mukaan autojen järjestelmiin tunkeutunut hyökkääjä voi onnettomuuden aiheuttamisen lisäksi salakuunnella keskusteluja tai varastaa autoja.

- Tällä tavoin voi ehdottomasti tappaa ihmisiä, toteaa asiantuntija John Bumgarner yhdysvaltalaisesta Cyber Consequences Unit -yksiköstä.

Vuonna 2010 yhdysvaltalaiset tietokoneasiantuntijat osoittivat, että tietokonevirukset voivat aiheuttaa vaaratilanteita nopeasti liikkuvissa autoissa.

Viime vuonna julkaistiin raportti, jonka mukaan tietokonematoja ja troijalaisia haittaohjelmia saadaan ujutettua autojen järjestelmiin monin tavoin. Tartutus onnistuu vaikkapa auton diagnostiikkajärjestelmien, langattomien yhteyksien ja jopa radiojärjestelmän kautta haittaohjelmaa sisältävää CD-levyä soittamalla.

Tutkijat kehittivät myös "Itsetuhoksi" -nimittämänsä hyökkäyksen. Hyökkäyksen alkaessa auton digitaaliseen näyttöön ilmestyy 60 sekunnin ajastin. Kun luku etenee nollaan, niin virus sammuttaa auton moottorin ja valot, lukitsee ovet sekä irrottaa jarrujärjestelmän toiminnasta.

Turvallisuusasiantuntijat pelkäävät, että rikolliset, terroristit ja vakoojat kääntävät seuraavaksi huomionsa autojen tietokoneisiin.

Ongelmana on, että autovalmistajat houkuttelevat käyttäjiä tarjoamalla mahdollisuuksia liittää auton järjestelmiin älypuhelimia ja kannettavia tietokoneita. Samalla he kuitenkin paljastavat auton kriittisiä järjestelmiä mahdollisille hyökkäyksille, sillä auton tietoverkostot ovat linkitettyinä keskenään.

Moniin autojärjestelmiin pystyy hyökkäämään samanlaisilla tekniikoilla kuin perinteisissä tietokonehyökkäyksissä.

Kriitikoiden mukaan valmistajat eivät täysin ymmärrä tekoihinsa liittyviä mahdollisia riskitekijöitä. Valmistajien on myös moitittu kulkevan jälkijunassa autoihin liittyvissä tietoturvakysymyksissä.

Lue myös:

    Uusimmat