Asiantuntija: Tämän verran sinulla tulisi olla rahaa käytettävissä kuukaudessa

Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri kertoo, että jokaisella tulisi olla jatkuvasti käytettävänä kahden kuukauden nettopalkan verran rahaa. Näin yllättävistä laskuista ja menoista ei tule ongelmaa.

Säästöpankin Säästämisbarometrin mukaan sukanvarteen tallettaminen on monen suomalaisen mielessä. Silti ajatuksista ei aina siirrytä käytännön tekoihin.

– Säästämisinto on hieman parantunut viime vuodesta, mutta moni suomalainen ei suunnittele talouttaan millään tavalla, kertoo Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Pasi Kämäri.

– Oma mielipiteeni on, että tavallisella kuluttajalla tulisi olla jatkuvasti käytettävissään kahden nettopalkan verran rahaa. Lisäksi suosittelen, että jokainen ryhtyisi suunnittelemaan omaa talouttaan vähintään vuoden tai kahden päähän. Etenkin jos suunnitteilla on asunnon ostaminen tai vaihtaminen pienemmästä suurempaan vaikkapa 4–5 vuoden päästä, tulisi toimia jo nyt.

Myös eri säästötavat ovat monelle pimeän peitossa. Barometrin mukaan 28 prosentilla vastaajista ei ole käyttötilin lisäksi muita säästämis- ja sijoitusmuotoja, mutta niistä ei halutakaan lisätietoa: vain 14 prosenttia vastanneista kaipaa asiantuntijan apua oman talouden hallintaan ja säästämisen suunnitteluun.

"Kysy niin monta kertaa, että ymmärrät"

Mistä säästämisessä sitten kannattaisi lähteä liikenteeseen?

– Ensimmäiseksi on itse mietittävä, minkä verran riskejä sijoittamisessa kestää. Haluatko sijoittaa tavalla, jossa sijoittamasi pääoma ei taatusti pienene vaan pelkästään se, minkä verran olet saanut tuottoa voi vähetä. Kummassakin tavassa on omat keinonsa. Jos esimerkiksi hyväksyt ajatuksen, että saatat menettää myös pääomaa, niin voit edetä vaikkapa rahastosäästämiseen.

Kämäri kokee, että myös pankkien ja kuluttajan välinen kieliongelma voi olla vaikea monelle. Suomalaiset saattavat olla kainoja sen suhteen, minkä verran ja mitä voi kysyä, ettei näytä tyhmältä. Alan toimijoiden olisi katsottava peiliin kapulakielisyyden suhteen ja pysähdyttävä näkemään, millä tavoin asioita kerrotaan kuluttajalle.

– Samalla katsoisin myös kuluttajana peiliin sen suhteen, että ei kainostella vaan pyydetään kertomaan asiat suomeksi. Tärkeintä on se, että kun menet pankin kanssa keskustelemaan niin todella saat tarvitsemasi tiedon. Jos et ymmärrä, mitä kerrotaan, niin pyydät selittämään asiat niin useaan otteeseen, että ymmärrät ne.

Lue myös:

Hannele Lampela/ MTV3

Lue myös:

    Uusimmat