Asiantuntija selittää, miksi Suomi pärjäsi matematiikassa niin huonosti

Suomi pärjäsi kansainvälisissä matematiikkaolympialaisissa surkeasti, mutta Pisa-tutkimuksissa olemme selvästi teollisuusmaiden keskiarvoa parempia matematiikassa.

Tämän vuoden matematiikkaolympialaisissa Suomi oli vasta 82., ja edellämme oli maita, kuten Serbia, Turkmenistan ja Mongolia. Ykkösenä oli Yhdysvallat. Kuitenkin OECD-teollisuusmaiden peruskoululaisten taitoja kartoittavassa Pisa-tutkimuksessa olemme pärjänneet hyvin ja matematiikan osaamisemme on selkeästi esimerkiksi Yhdysvaltoja parempi.

Mikä selittää Suomen aseman sekä kärjessä että perässä? Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n erityisasiantuntija Olavi Arran mukaan syitä löytyy erityisesti Pisan ja matematiikkaolympialaisten erilaisesta luonteesta, jo tehtävien tasolla.

– Pisan matematiikkatehtävät ovat pitkälti arjen matematiikkaa, käytännönläheisiä tehtäviä, joita tarvitaan kansalaisen elämässä. Monet niistä ovat soveltavia, sanallisia tehtäviä. Olympialaisissa ei mitata arjen osaamista, vaan matematiikkaharrastuneisuutta.

Esimerkkikysymys vuoden 2012 Pisa-tutkimuksesta


Esimerkkikysymys vuoden 2015 matematiikkaolympialaisista


Suomessa matikkaosaaminen on tasa-arvoista, muttei huippua

Pisassa osallistujat ovat peruskoululaisia, kun taas matematiikkaolympialaisissa he ovat yleensä lukiolaisia. Pisassa vertaillaan kaikkien koululaisten keskiarvoa, olympialaisissa taas matikkaharrastajien kuuden hengen joukkuetta.

– Näissä on se perustavanlaatuinen ero, että Pisan tutkimus mittaa peruskoulun koko ikäluokan osaamista. Sitä, mitä kaikki osaavat. Matematiikkaolympialaisissa kohdejoukko on eri, ja se mittaa huippuharrastuneisuutta, kertoo Arra.

– Pisassa Suomen hyvät tulokset ovat perustuneet siihen, että meillä kaikki osaavat matematiikkaa. Mutta olympialaisissa näkyy, että meidän matematiikan huippukärki on aika ohutta.

Suomi voi siis olla ylpeä siitä, että suuri joukko koululaisiamme hallitsee matematiikan hyvin. Samalla meillä on kuitenkin pulaa huippuosaajista.

– Tämä on tärkeä asia: Miten voisimme kehittää huippulahjakkuuksia? Hehän ovat heitä, jotka myös tekevät innovaatioita ja vievät Suomea eteenpäin, pohtii Arra.

Lue myös:

    Uusimmat