Asiantuntija Pieksämäen kuolonkolarista: Jokakesäinen klassikkotapaus

Tänä aamuna Pieksämäellä sattunut liikenneonnettomuus on klassinen esimerkki turmasta, joihin erityisesti nuoret kuljettajat voivat joutua kesän koitettua.

Tätä mieltä on Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. Pieksämäen onnettomuudessa kuoli yksi ja loukkaantui kolme 13–17-vuotiasta poikaa, kun henkilöauto suistui kovassa vauhdissa ulos tieltä.

Poliisi arvioi, että autolla oli nopeutta huimat 160–180 kilometriä tunnissa kuudenkympin alueella.

– Kuulostaa minun korvaani klassikolta. Se on sama ilmiö joka kesä, kun valoa tulee lisää, tiet kuivuvat ja nuorilla on enemmän vapaa-aikaa. Silloin tulee aina kaahauskuolemia, eikä tämäkään vuosi näköjään tee valitettavasti poikkeusta, Pohjonen sanoo. 

Eniten onnettomuuksia kesällä

Kesä on nuorten tieliikenneonnettomuuksien kannalta pahinta aikaa, vaikka tieolosuhteet ovat parhaimmillaan.

Jo lakkautetun Liikkuvan poliisin tilastojen mukaan esimerkiksi 2012 heinäkuun turmissa loukkaantui 318 nuorta. Saman vuoden kesä–elokuussa 40 prosenttia liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneista oli 15–24-vuotiaita.  

Suurin onnettomuusriski oli lauantaisin ja yleisin ajankohta kello 16–18 välillä. Kuolonkolareissa painottuivat viikonloppuyöt. 

- Yleensä nämä ovat monien onnettomien yhteensattumien summia. Kuljettajilla on saman ikäistä seuraa, ei käytetä turvavyötä ja niin edelleen, Pohjonen kuvailee.

– Nuorilla on käytössään entistä tehokkaampia autoja. Tilaisuus tekee usein varkaan: kun tehot kasvavat, ne pyritään valitettavasti käyttämään.

Pieksämäen turman tiedotuksesta vastaavan Itä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisarion Reijo Takkisen mukaan nuorilla saattoi olla käytössään peräti 400 hevosvoimainen auto.

– Kuvista olen katsonut, että kyseessä oli vankka ja erikoisrakenteinen auto, jonka runko kesti onnettomuuden yllättävän hyvin. Jos kyseessä olisi ollut normaali auto, niin jälki olisi voinut olla pahempaa, Takkinen sanoo.

Hänen mukaansa onnettomuudessa kuollut nuori todennäköisesti lensi ulos autosta ja jäi sen alle.

Tieturmat vähenemässä

Trafin hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan yleinen trendi nuorten liikenneonnettomuuksissa on sama kuin koko väestön kohdalla: turmia on menneitä vuosia huomattavasti vähemmän.

Sekä 2012 että 2013 liikenteessä kuoli 15 ikäryhmään 18–20-vuotiaat kuulunutta nuorta. Vielä vuosina 2006 ja 2007 samat luvut olivat 40 ja 42.

– Kaikissa ikäryhmissä asia on mennyt parempaan suuntaan, mutta nuoret miehet ovat edelleen yliedustettuina, Trafin Pohjonen kommentoi.

Tilastokeskuksen mukaan huhtikuussa 2014 tieliikenteessä kuoli 13 ihmistä ja loukkaantui 468. Kuolleita oli kuusi vähemmän ja loukkaantuneita 151 enemmän kuin vuosi sitten. 

Lue myös:

    Uusimmat