Asiantuntija: Nokian markkinoinnin tulisi muuttua

Nokian tulevaisuus riippuu yhä enemmän mielikuvista, uskoo tietoverkkotekniikan professori Jukka Manner Aalto-yliopistosta. Markkina-aseman säilyttämiseen ei riitä toimitusjohtajan vaihto tai uusien älypuhelimien kehittäminen.

- En usko, että yksi mies pystyy yksinään kirkastamaan brändiä. Markkinointikoneiston tulisi Nokialla jossain määrin muuttua. Apple on sen hoitanut loistavasti, Manner sanoi Huomenta Suomen haastattelussa.

Teknisillä ratkaisuilla kilpailu on menettämässä merkitystään.

- Puhelimiin ei ole tullut viime aikoina teknisesti merkittäviä ratkaisuja. Nyt tulee enemmän esille se, mikä on brändi. Applellahan brändiuskollisuus on tunnetusti ollut huippua, he tavallaan ratsastavat brändillä, vaikka laite ei ole teknisesti kovin kummoinen.

Manner huomauttaa, että brändin ohella käytettävyyteen tulisi keskittyä nykyistä enemmän. Nokian puhelimissa käytettävyys on laahannut muita kilpailijoita perässä.

- Palaute tulee jatkossa markkinoilta ja käyttäjiltä, että minkälaisia tuotteita halutaan ja millaisia tuotteita Nokian tulisi jatkossa tarjota.

(MTV3)

Katso professori Jukka Mantereen haastattelu: (Huomenta Suomi 13.9.2010)

Lue myös:

    Uusimmat