Asiantuntija kritisoi verkkopalveluiden vaikeutta

Helppokäyttöiset verkkopalvelut ja matkapuhelimet voivat olla tulevaisuuden kilpailuvaltti. Matkapuhelimien ja nettipalveluiden monimutkaisuus on maailmanlaajuinen ongelma, johon tulisi MTV:n Huomenta Suomessa vierailleen käytettävyyden asiantuntija Irmeli Sinkkosen mukaan puuttua.

- Yksi syy, miksi verkkopalvelut ovat niin vaikeita käyttää on se, että ne on totuttu tekemään vähän vasemmalla kädellä. Kyse on kuitenkin tekniikan ja ihmisen yhteensovittamisesta, käytettävyystestaukseen keskittyneen Adagen johtaja Sinkkonen kertoo.

Hänen mielestään esimerkiksi kaikki matkapuhelimet on suunniteltu 30-vuotiaalle, valkoiselle miehelle:

- Miten sitten 80-vuotias täti voi tarvita samoja toimintoja kuin tämä mies luulee tarvitsevansa?

Sinkkonen kritisoi esimerkiksi verkkopankkeja siitä, että niiden käyttämät sanat ovat vaikeita. Hän kuitenkin lisää samaan hengenvetoon, että pankit ja vakuutuslaitokset ovat kehityksen kärjessä helppokäyttöisyydessä.

Vanhukset viihtymään nettikeskusteluihin

Vanhukset voisivat viihtyä nykyistä pidempään kotonaan, jos kommunikaatio esimerkiksi netissä olisi heille helppoa. Sinkkonen muistuttaakin, että 70-vuotiaat keskustelevat nykyään jo melko paljon verkossa.

- Mielen pitää pysyä virkeänä, ja toisten kanssa kommunikoiminen on tärkeää. Verkkopalveluiden tulisi olla myös niin helppokäyttöisiä, että vanhukset pystyisivät hakemaan tietoa kotiin.

Irmeli Sinkkonen on ollut muun muassa mukana kirjoittamassa kirjaa helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelusta.

Katso käytettävyystutkija Irmeli Sinkkosen haastattelu (Huomenta Suomi 25.5.2009)

Lue myös:

    Uusimmat