Asiantuntija epäilee Instagram-kuvapalvelun testanneen käyttäjiään uusilla ehdoillaan

Kuvapalvelu Instagram joutui keskiviikkona vakuuttelemaan, ettei aio myydä käyttäjiensä kuvia mainoksiin. Sen mukaan uusista käyttöehdoista nousseessa kohussa oli kyse väärästä tulkinnasta ja huonosta sanavalinnasta. Asiantuntija epäilee uusia käyttöehtoja testiksi.

– Tämä oli koepallo, jolla Instagram testasi, miten käyttäjät suhtautuvat, jos he alkaisivat myydä kuvia. Ei voi olla, että iso amerikkalainen pörssiyhtiö tekisi vahingossa sellaisen tekstimuutoksen, arvioi tietotekniikka-asiantuntija ja yrittäjä Petteri Järvinen.

Järvisen mukaan Instagramilla ja muilla vastaavilla ilmaisilla palveluilla on tarve tehdä rahaa sisällöillä.

– Jonakin päivänä sijoittajien rahat loppuvat ja pitäisi osoittaa positiivista tulovirtaa.

Hän arvioi, että ehtojen taustalla on myös Instagramin syyskuussa ostanut Facebook.

– Mobiilin ansaintamahdollisuuden keksiminen on Facebookille elämän ja kuoleman kysymys.

Instagramin blogissa sanotaan, että palvelu yritti viestiä käyttöehdoilla halustaan kokeilla luovia mainostuskeinoja, jotka tuntuvat sopivan palveluun.

Älä luota aukottomasti ilmaispalveluihin

Instagram lupasi keskiviikkona, että muuttaa epäilyjä herättäneen kohdan ensi kuussa voimaan tulevista käyttöehdoistaan. Viestintäviraston tietoturva-asiantuntija Jussi Eronen kehottaa palvelun käyttäjiä seuraamaan loppuun asti, minkälaiseksi käyttäjäehdot tehdään.

Hän muistuttaa, että kaikki mitä internetiin laittaa, voi vuotaa sieltä.

– Palvelut haluavat liiketaloudellisista syistä hyötyä sisällöstä, jota käyttäjät sinne tuottavat, Eronen toteaa.

Myöskään Järvisen mukaan ilmaisiin pilvipalveluihin ei kannata laittaa mitään luottamuksellista aineistoa, jonka näkyminen väärille henkilöille olisi haitallista.

– Aina on mahdollista, että palveluun murtaudutaan. Palvelussa voi olla jokin henkilö, joka urkkii toisten tiedostoja tai tekstejä. Palvelu voi mennä konkurssiin ja konkurssipesä voi ostaa tiedot. Voi olla, että bugi saa tekstit ja kuvat näkymään väärille ihmisille, hän luettelee.

Järvinen vinkkaa, että kuvia voi pyrkiä suojaamaan lisäämällä niihin copyright-merkinnän tai oman nimensä, kun mahdollista. Hän arvioi, että yrityksiä tehdä rahaa käyttäjien sisällöllä nähdään lisää.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat