Asiantuntija: Ekologisuuden korostaminen alkaa jo nyppiä kuluttajaa

Viime vuosien taloustaantuma on muuttanut asiantuntijan mukaan ihmisten muotimieltymyksiä ja ostostottumuksia. Esimerkiksi vaatteita hankitaan paljon harkitummin kuin ennen.

Toisaalta kuluttajat suhtautuvat aiempaa kriittisemmin ympäristöystävällisyyden ja eettisten arvojen korostamiseen muodin markkinoinnissa.

Näin arvioi trenditoimistoja Suomessa edustavan Urban View -trenditoimiston asiantuntija Antti Rimminen. Hän seuraa kuluttajien käytöstä ja mielitekoja sekä muotisuuntauksia työkseen.

– Ekologisuus ja eettisyys ovat edelleen vahvassa kasvussa, ja ne ovat ehdottomasti tämän vuoden suurimmat trendit. Ihmiset ovat kuitenkin kyllästymässä ainaiseen ekotuputtamiseen. Moni yritys on jo tajunnutkin, että kuluttajaa ei kannata syyllistää ostopäätöksistä, vaan että mainontaa kannattaa tehdä positiivisemmassa hengessä, Rimminen sanoo.

Työskentele kaupassa, syö halvemmalla

Kuluttajat osaavat lukea Rimmisen mukaan mainoksia aiempaa paremmin: mikä tahansa ei enää mene läpi eettisyyden nimissä.

– Moni yritys lupaa paljon, mutta ei todellisuudessa tarjoakaan mitään.

Maailmalla kuluttajia sitoutetaan kestävään kuluttamiseen jo uudenlaisin keinoin.

– Ulkomailla on jo esimerkiksi luomu- ja lähiruokaa myyviä kauppaketjuja, joissa kaupan lähellä asuvat ihmiset voivat liittyä kaupan jäseneksi. He tekevät kaupassa töitä muutamia tunteja kuukaudessa ja saavat silloin ostaa ruuan halvemmalla.

Joko pitää luopua legginsseistä?

Nykykuluttajat ovat Antti Rimmisen mukaan laman jäljiltä aiempaa nöyrempiä. Toisaalta uusi vuosi halutaan aloittaa positiivisemmalla ja hauskemmalla mielellä. Rimminen kertoo, että tänä vuonna muotiin tulevat 70-lukulaisuus ja hippityyli. Myönteinen ja rento mieliala näkyvät myös mallistojen värikkyytenä. Isojen muotitalojen mallistoissa yhdistellään värejä rohkeasti.

Monen naisen vaatekaapista löytyy läjäpäin tunikoita, legginsejä ja saappaita. Niitä voi Rimmisen mukaan käyttää huoletta edelleen.

– Meillä on jokaisella oma näkemyksemme siitä, miltä haluamme näyttää, eikä muotivirtauksia seurata enää niin orjallisesti. Tänä päivänä voi hyvin olla oma itsensä, ja se onkin yksi vahva trendi: nyt saa pukea päällensä juuri sellaisia vaatteita, joissa itse viihtyy.

Lue myös:

    Uusimmat