Asiantuntija: Ahvenanmeren poikkeusolot yllättivät kokemattomat kapteenit

Liikenneviraston talvimerenkulkuyksikön päällikön Ilmari Aron mukaan jäätilanne on Ahvenanmerellä poikkeuksellinen. Vastaavia olosuhteita on viimeksi nähty yli 20 vuotta sitten.

- Ahvenanmerellä on harvoin tuollaisia jäitä. Kun siihen yhdistyy vielä voimakas pohjoistuuli, jäitä valuu jopa Selkämereltä asti, Aro kertoo.

Ruotsin rannikon tuntumassa ja Suomenlahdella oli jäihin juuttuneena yhteensä viitisenkymmentä erikokoista alusta eilen ja tänään.

Ilmari Aron mukaan merillä ajaa nyt sukupolvi, joka ei ole ehtinyt kokea vastaavia sääoloja.

- Ihminen ei usko, ennen kuin pääsee itse kokemaan, että tuosta ei läpi päästä.

Etenkin matkustajalaivojen merenkulkua vaikeuttaa se, että jään paine tulee kulkusuuntaan nähden sivulta.

- Kun pitkäkylkinen matkustajalaiva jää kiinni, liikkeelle pääsyyn vaadittava lisävoima on niin suuri, ettei siinä riitä aina jäänmurtajakaan.

"Kaikissa olosuhteissa kulkeva laiva ei ole kilpailukykyinen"

Aro muistuttaa, että laivat ovat jäävahvistettuina turvallisia. Hänen mukaansa varustamot ovat kuitenkin valmiita elämään sen kanssa, että poikkeukselliset olosuhteet aiheuttavat viivästyksiä aikatauluihin.

- Harva varustamo rakennuttaa laivansa sellaisen talven varaan, joka saattaa tapahtua kerran kymmenessä vuodessa. Rahastahan siinä on kysymys. Kaikissa olosuhteissa kulkeva laiva ei ole kilpailukykyinen avovesikaudella eikä muutenkaan, Aro sanoo.

Teollisuuslaitokset ja yritykset eivät juurikaan enää pidä varastoja maissa, ja valtaosa liikenteestä on säännöllisin väliajoin kulkevaa linjaliikennettä. Aro toteaa, etteivät jäänmurtajat pysty poikkeusoloissa pitämään kaikkia laivoja aikataulussa.

Lue myös:

    Uusimmat