Artek ja Marimekko käsi kädessä Milanoon

Suomalaiset designtalot Artek ja Marimekko lähtevät yhdessä Milanoon sisustus- ja designalan messuille The Milk Bar -teemalla.

Huhtikuun 16. päivänä alkavat messut ovat sisustusalan kansainvälisesti tärkein tapahtuma, johon osallistuu lähes 250 000 ammattilaista ympäri maailmaa.

MTV3:n Huomenta Suomessa vierailleet Artekin toimitusjohtaja Mirkku Kullberg ja Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila ovat historiallisesta yhteistyöstä innoissaan.

- Siinä missä Milanon muissa konsepteissa tarjotaan samppanjaa ja ollaan viileitä, meillä on maaseutu tulee kaupunkiin -teema ja tarjolla pirtelöä, kertoo Ihamuotila.

- Jos Milanossa haluaa yhtään erottautua, täytyy tehdä erilaisia asioita. Päätimme tehdä yhteistyötä, koska meillä on yhteisiä teemoja. Artekilla on maidonvalkoisia kalusteita, Marimekolta taas on tulossa uusi kuosi, jatkaa Kullberg ja viittaa taiteilija Miina Äkkijyrkän suunnittelemaan Kevätjuhla-kuosiin, jossa lehmät kirmaavat laitumella.

Ihamuotila on puhunut voimakkaasti kansainvälistymisen puolesta Marimekon kohdalla.

- Jos menemme pelkästään suomalaisuus edellä, se ei välttämättä kiinnosta kansainvälistä yleisöä. Kyllä Artekin pitää mennä Artekina ja Marimekon Marimekkona. Uskon kuitenkin, että meillä on paljon yhteisiä kiinnostavia elementtejä, joista Milanon messuilla yksi on lähestymistapa, Ihamuotila sanoo.

Hän ei kuitenkaan pidä suomalaisuutta taakkana.

- Mielestäni design- ja muotialalla ollaan menossa siihen suuntaan, että asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia yhtiöiden juurista ja todellisesta taustasta sekä siitä, mistä suunnittelijat ovat saaneet inspiraationsa. Uskon, että ihmiset alkavat kyllästyä tekaistuihin brändeihin, sellaiseen designiin ja muotoiluun, jotka on tehty vain muiden miellyttämiseksi.

Myös Kullberg uskoo, että brändin taustalla pitää olla jotain syvempää.

- Artekin kaltaisella brändillä on vahva oma identeetti. Sanonkin usein, että on kyse ajattelusta. Jos sisäistää ajattelun, joka on brändin taustalla, niin on kysymys jostakin suuremmasta, mikä kantaa sukupolvelta toiselle. Ajattelun ymmärtämisen kautta pystyy johtamaan brändiä niin, että se erottuu markkinoilla, Kullberg pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat