Armoton palautekanava – Some näkyy palvelualan opinnoissa

Sosiaalisen median aktiivisuus puuttua erilaisiin epäkohtiin näkyy myös palvelualan opinnoissa, mutta opastetaanko tulevia työntekijöitä riittävästi sosiaalisen median vaaroista?

Ammattikorkeakoulu Haaga-Helian rehtorin ja toimitusjohtajan Ritva Laakso-Mannisen mukaan sosiaalinen media on huomioitu koulun kaikkien kurssien opetuksessa.

– Kyllä se on mukana kaikilla kursseille, vaikka tietyillä kursseilla luonnollisesti korostetummin kuin toisilla. Aika hyvin nämä nuoret tuntuvat sitä maailmaa ymmärtävän, Laakso-Manninen arvioi.

Laakso-Mannisen mukaan Haaga-Heliassa on panostettu myös opettajien some-koulutukseen.

Stadin ammattiopistossa ravintolapalveluiden kolmatta vuosikurssia opettavan Hanna Lehtomaan mukaan sosiaalisen median kautta annetusta palautteesta keskustellaan paljon koulussa.

– Juuri tänään opiskelijat ottivat itse puheeksi tämän Hesburgerin tapauksen ja siitä keskusteltiin pitkään.

Lehtomaan mukaan 18-19-vuotiaat opiskelijat suhtautuvat some-palautteeseen yllättävän myönteisesti.

– Opiskelijat pitivät hyvänä asiana sitä, että huono palvelu tulee julki. He eivät koe tilannetta ahdistavaksi, vaan ovat päinvastoin asiakkaiden puolella, Lehtomaa kertoo.

Opettajan silmin sen sijaan sosiaalinen media näyttää palautekanavana armottomalta. Palveluammatissa tehdyt virhearviot ja huono palvelu saa sen kautta usein valtavat mittasuhteet.

– Opettajana katsoo ehkä enemmän sitä, kuinka kohtuuttomaksi kohu tuntuu joskus paisuvan ravintolan kannalta. Ravintola voi pahoitella, mutta auttaako se? Lehtomaa pohtii. 


Lue myös:

    Uusimmat