Aranda selvitti jäiden puristavuutta

Tutkimusalus Aranda palaa tänään kymmenen päivän mittaiselta matkaltaan, jolla tutkittiin merijäiden puristavuutta Suomenlahdella.

- Tällä hetkellä hankalin alue on siirtynyt Suomen vesiltä Viron riesaksi. Suomen merialueet ovat nyt ohuen jään peitossa, kertoo Arandan matkanjohtaja, erikoistutkija Jari Haapala Ilmatieteen laitokselta.

Säätilan muuttuminen voi kuitenkin nopeasti tuoda ongelmat takaisin Suomen vesille.

- Jos tulee kova myrsky, tuuli voi nopeasti pakata ohuet jäät kasaan ja ollaan taas suurissa ongelmissa, sanoo Haapala.

Tutkimuslaitosten ja varustamojen yhteisessä hankkeessa on tavoitteena rakentaa ennustejärjestelmä, jolla voidaan varoittaa laivaliikennettä erityisen puristavista jääoloista.

- Olemme nyt mittailleet jään tiheyttä ja paksuutta. Ongelma on kuitenkin se, että laivojen välillä on suuria eroja. Kyse ei ole vain aluksen koosta vaan monet asiat vaikuttavat sen kykyyn liikkua jäissä. Neljän vuoden kuluttua meillä pitäisi olla varoitusjärjestelmä valmiina, mutta jo ensi talvena voidaan ehkä jonkinlaisia ennusteita tarjota, arvioi Haapala.

Tutkijat näkivät jääjoen

Matkan suurin yllätys oli se, että tutkijat pääsivät näkemään niinsanotun jääjoen Suomenlahdella.

- Viime viikon torstaina oli kova myrsky ja kiintojääalueet hajosivat Suomen rannikolla silpuksi. Syntyi sellainen kahdensadan metrin levyinen jääjoki, joka oli täynnä pieniä 0,5 - 3 metrin kokoisia jäävuoria. Joki eteni huimaa vauhtia noin metrin sekunnissa. Jos siihen olisi laiva sattunut, se ei olisi voinut tehdä mitään vaan olisi lähtenyt ajelehtimaan virran mukana, kuvailee Haapala.

Ahtaajien lakon takia Kotkan ja Haminan edustalla ei kuitenkaan ollut akuksia liikenteessä, joten vahingoilta vältyttiin.

- Nyt tiedämme kuitenkin paremmin, millaisissa oloissa jääjokia syntyy, kertoo Haapala.

Tänä talvena laivaliikenne on ollut vaikeuksissa hankalien jääolojen takia. Kun uusi jäiden puristavuuden ennustejärjestelmä saadaan käyttöön, siitä hyötyvät niin kauppalaivat kuin öljytankkeritkin. Ne voivat välttää hankalimpia alueita ja samalla turmariski pienenee.

Lue myös:

    Uusimmat