Applen pilvipalveluissa ongelmia – eri sovellusten tietoja väliaikaisesti kateissa

Applen CloudKit-pilvipalvelussa on ilmennyt vakavia ongelmia. Apple tarjoaa CloudKitiä sovelluskehittäjille tapana tallentaa sovellusten käyttäjien tietoja Applen pilvipalveluun niiden säilömiseksi ja synkronoimiseksi eri laitteiden välillä.

Viimeisen reilun vuorokauden aikana CloudKitiä hyödyntävien sovellusten tietoja on kuitenkin pyyhkiytynyt pois palvelusta. Sovellusten käyttäjät ovat tämän takia voineet nähdä jopa kaikkien tietojensa kadonneen, kertoo 9to5Mac-sivusto.

Ongelma kosketti esimerkiksi Pixa-kuvakilpailusovellusta, jonka käyttäjiltä näyttivät kadonneen kaikki sovellukseen tallennetut kuvat. Pixan otettua yhteyttä Appleen saatiin kuvat palautettua näkyviin.

Pixan lisäksi erikseen vastaavista ongelmista kadonneiden käyttäjien tietojen suhteen on raportoitu muun muassa Electronic Artsin Scrabble-pelin osalta.

Ongelma näyttäisi koskevan vain kolmansien osapuolten sovelluksia, ei lainkaan Applen omia myös samaa CloudKit-palvelua käyttäviä toimintoja, kuten iOS-varmuuskopioita tai iCloud-kuvakirjastoa. Applen järjestelmän tila -sivulla ongelma näkyy ainoastaan sovelluskehittäjille tarkoitetun iCloudKit Dashboard -hallintapaneelin ongelmana, mutta todellisuudessa kyse on laajemmasta ongelmasta koko palvelun toiminnassa.

Apple on kertonut olevansa tietoinen ongelmasta ja työskentelevänsä sen korjauksen parissa. Toistaiseksi näyttää siltä, ettei tietoja ole hävinnyt pysyvästi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja