Applella salamyhkäinen pakkaushuone ja oma työntekijä tuotepakettien avaamiseen

Teknologiajätti Applen laitteet tunnetaan korkeatasoisesta viimeistelystä. Viimeistelyyn kuuluvat myös tuotepakkaukset, jotka Applen tapauksessa ovat jo vuosien ajan vedonneet kuluttajiin pelkistetyllä, mutta toimivalla tyylikkyydellä.

Esimerkiksi iPad-tabletkoneen tuotepakkauksen avaaminen on jopa nautinnollista, kun kansi nousee pehmeän ilmavasti pakettia avatessa.

NetworkWorld -sivustolla kerrotaan pian julkaistavasta Inside Apple -kirjasta, jossa tarkastellaan mm. Applen tuotesuunnittelua.

Applella salamyhkäinen "tuotepakkaushuone"

Applella on omaksuttu käytäntö, johon moni muu valmistaja ei ole aiemmin vaivautunut paneutua: Tuotteen käyttökokemus alkaa nimittäin siitä hetkestä lähtien, kun käyttäjä ottaa tuotelaatikon käsiinsä. Applella onkin olemassa useita tuotepakkauksiin liittyviä patentteja.

Kirjassa paljastetaan, että Applen pääkonttorissa on salamyhkäinen pakkaushuone, johon on pääsy vain harvalla työntekijällä.

Kyseisessä huoneessa työskenteli linnoittautuneena kuukausien ajan tuotepakkausten suunnittelija, jolla oli erittäin yksiselitteinen tehtävä: avata laatikkoja oikeanlaisen tuntuman saamiseksi. Suunnittelijalla kerrotaan olleen suoranainen pakkomielle saada kaikki oikein.

Herjavideolla kritisoidaan Microsoftin tuotepakettien "infoähkyä"

Microsoftin tuotteiden paketoinnista vastaava ryhmä teki vuonna 2006 humoristisen herjavideon yhtiön sisäiseen jakoon, jossa paljastuu ryhmän turhautuneisuus Microsoftin pakkauskäytäntöihin.

Videolla näytetään, miltä Applen tyylikäs iPod-tuotelaatikko olisi näyttänyt Microsoftin suunnittelemana.

Myöhemmin video pääsi vuotamaan Microsoftin ulkopuolelle, jolloin huomio kiinnittyi yhtiön sisältä tulevaan kritiikkiin. Tuloksena myös Microsoft alkoi kiinnittää huomiota pakkauksiin, joissa pyrittiin välttämään infoähkyä.

Lue myös:

    Uusimmat