Ankea lapsuus voi vaikuttaa DNA:han ja ajaa itsemurhaan

Itsemurhaa hautovilla ihmisillä saattaa olla geneettinen muutos, joka voidaan jonain päivänä todeta testillä.

Näin sanoo kanadalainen tutkimus, joka julkaistiin Public Library of Science -lehdessä.

Tutkijat huomasivat myös, että lapsuusaikainen pahoinpitely ja hyväksikäyttö voivat aiheuttaa neurologisia muutoksia, jotka saattavat vaikuttaa siihen, miten geenit ilmenevät aivojen mieliala- ja stressikeskuksissa.

Tutkija Moshe Szyfin ryhmä tutki 13 itsemurhan tehneen, vaikean lapsuuden kokeneen kanadalaismiehen aivoja. Ryhmä löysi kaikkien tutkittavien DNA:ta päällystävästä kemiallisesta aineesta, niin sanotusta epigeneettisestä osasta, muutoksia.

Szyf uskoo, että itsemurhan tehdeiden miesten vaikea lapsuus sai aikaan huomattavan biokemiallisten reaktioiden ryöpyn heidän aivoissaan.

Tutkijan mukaan tulokset osoittavat, että verikokeella voitaisiin todeta epigeneettiset muutokset jo ihmisen eläessä. Lisää tutkimuksia kuitenkin tarvitaan.

Szyfin mukaan tutkijat voivat nyt katsoa, löytyykö itsemurhaan taipuvaisten ihmisen verestä eroavaisuuksia, jotka voisivat viitata aivoissa tapahtuneisiin muutoksiin.

Jos kokeilla voitaisi tunnistaa ihmisen kohonnut itsemurhariski, hän voisi saada joko psyykkistä tai kemiallista hoitoa.

Tutkimus saattaa siis helpottaa itsemurha-alttiin henkilön tunnistamista, mutta tärkeä tulos on myös se, että ympäristö voi vaikuttaa niin ihmisten kuin eläintenkin aivojen toimintaan.

(MTV3-Healthzone)