AMK: Hoitotyö ja liiketalous kiinnostavat eniten

Kevään ammattikorkeakoulujen yhteishaussa opiskelupaikkaa metsästi yli 65 000 ensisijaista hakijaa, mikä on reilusti enemmän kuin viime vuonna.

Eniten hakijoita kiinnostivat liiketalouden koulutusohjelma ja hoitotyön suuntautumisvaihtoehto.

- Liiketalous on yleispätevä tutkinto, johon nuorten on helppo hakea. Se on varmasti yksi syy sille, miksi liiketalouteen haki näinkin moni. Lisäksi on mainittava, että markkinoinnin tehostuminen tällä alalla on ollut huomattavaa. Tilastot tukevat sitä, että opiskelupaikkojen markkinointi, näkyvyys ja median luomat mielikuvat vaikuttavat siihen, mihin nuoret hakevat, kertoo Saku Jokisalo, Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liiton, eli SAMOKin puheenjohtaja.

Alojen työllisyystilanteet vaikuttivat hakijoihin

Opiskelemaan haettiin nyt aloille, joiden työllisyystilanne on tällä hetkellä vähintään kohtalainen. Hyvät työllistymisnäkymät nyt ja tulevaisuudessa houkuttelivat monia hakemaan opiskelupaikkaa sosiaali- ja terveysalalta.

- Sosiaali- ja terveysala on työllistymisen kannalta melko varma ala. Mediassakin on paljon puhuttu alan työllisyysvajeesta ja siitä, että työvoimaa joudutaan etsimään myös ulkomailta. Tämä on varmasti vaikuttanut osaltaan siihen, että hakijoita muun muassa hoitotyön koulutusohjelmaan ja sosiaali- ja terveysalalle ylipäätään oli paljon. Työpaikat ovat tärkeä kriteeri hakijalle, toteaa Jokisalo.

Suurin lasku hakijamäärissä oli viestinnän koulutusohjelman kohdalla, johon haki liki 500 henkeä vähemmän kuin viime vuonna. Hakijamäärän laskua selittää ainakin osittain se, että aloituspaikkoja oli tarjolla niukemmin kuin viime vuonna. Lisäksi alan työvoiman ylitarjonnasta on puhuttu viime vuosina mediassa paljon.

- Negatiivinen medianäkyvyys vaikuttaa tähän varmasti. Epävarma työllistymistilanne ei kannusta opiskelijaa hakemaan alalle, jollei hän koe, että kyseessä on juuri oikea ala itselleen. Yhtä lailla media vaikutti rakennusalan ja paperiteollisuuden hakijamääriin, vaikkakaan niiden hakijamäärissä ei nähty vastaavaa pudotusta kuin viestinnän alalla, sanoo Jokisalo.

- Positiivinen historian painolasti riittää luomaan uskoa näiden alojen tulevaisuuteen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat