Amerikkalaisten kuluttajien luottamus tulevaan romahtanut

Amerikkalaisten kuluttajien luottamus tulevaisuuteen on romahtanut tässä kuussa. Suurta pudotusta selittää osaltaan terrori-iskujen aiheuttama epävarmuus, sillä osa 5 000 kuluttajasta vastasi yksityisen tutkimuslaitoksen kyselyyn heti New Yorkiin ja Washingtoniin tehtyjä terrori-iskujen jälkeen.

Kuluttajien luottamusta seuraavan mittarin mukaan kuukausipudotus oli suurin sitten lokakuun 1990, jolloin käytiin oli Persianlahden sotaa.

Yksityisen Conference Board -taloustutkimuslaitoksen mukaan kuluttajien luottamusta osoittava indeksi tippui 16,4 pistettä 97,6 pisteeseen. Mittaria seurataan suurella mielenkiinnolla kaikkialla, sillä sen katsotaan ennakoivan hyvin amerikkalaisten kuluttajien käyttäytymistä. Kaksi kolmasosaa Yhdysvaltain taloudesta syntyy yksityisten ihmisten kulutuksesta.

Tutkimuslaitoksen arvion mukaan kuluttajien tulevaisuuden uskoa heikentävät lentoyhtiöiden jättimäiset irtisanomiset ja epävarmuus Yhdysvaltain vastaiskujen laajuudesta, jotka saavat amerikkalaiset pelkäämään oman työpaikkansa ja taloutensa puolesta.

Indeksin lukema oli paljon heikompi kuin analyytikot olivat ennakoineet. Uutistoimisto Reutersin kyselyssä he odottivat mittarin pysyvän noin 105 pisteessä. Edelliskuussa indeksi oli 114 pisteessä.

(MTV3-STT-Reuters-AP)

Lue myös:

    Uusimmat