Älylasien pitäjä saattaa nyökytellä, mutta ei kuunnella

Eilen julkaistussa tekniikkatestissämme perehdyimme Epsonin Moverio-älylaseihin. Kyseessä ovat kuin näyttöteknologialla terästetyt silmälasit.

Lasit ja niiden sisältämä näyttö ovat läpinäkyviä, joten käyttäjä voi huomioida ympäristöään ja katsella samalla lasien tarjoamaa sisältöä.

Jos siis haluat lähteä vaikkapa hölkkälenkille ja katsoa samalla elokuvia, niin Moverio-lasien kanssa tämä on periaatteessa mahdollista. Käytännössä lenkkipoluilla tuskin vielä nähdään älylasit päässä juoksevia lenkkeilijöitä, sillä lasit ovat melko isot ja pääsevät heilahtelemaan päässä askelten tärähdyksistä.

Nykyisellään kyseiset älylasit kykenevät kuitenkin jo näyttämään, minkälaista tekniikkaa lähitulevaisuudessa mahdollisesti nököttää tavallisten kaduntallaajien nenän päällä.

Älylasit pystyvät teoriassa tarjoamaan käyttäjilleen merkittävää hyötyä monissa eri tilanteissa. Lasit kykenevät antamaan informaation lisäksi niin, että käyttäjä pystyy samalla keskittymään ympäristöönsä.

Lasien sovellusmahdollisuudet voivat tekniikan kehittyessä olla lähes rajattomat niin viihde- kuin ammattikäyttöä ajatellen.

Vievätkö älylasit käyttäjänsä huomiointikyvyn?

Samalla kyseinen tekniikka herättää muutamia askarruttavia kysymyksiä:

Kun juttelet älylaseja pitävän henkilön kanssa, et voi tietää, kuunteleeko hän sinua vai keskittyykö hän elokuvan tai muun sisällön katsomiseen. Kuten tiedämme, kahta asiaa on usein vaikea tehdä samanaikaisesti.

Esimerkiksi testaamamme Moverio-lasit eivät heijasta näytön valoa juuri lainkaan ulospäin. Ulkopuolinen henkilö ei täten pysty helposti huomaamaan, milloin lasien näyttö on päällä ja milloin sammutettu.

Käyttäjä saattaa siis nyökytellä sinulle puhuttaessa, vaikka hän olisi kirjaimellisesti aivan muissa maailmoissa.

Autoilijan paras kaveri vai pahin vihollinen?

Älylasit voisivat tulevaisuudessa tarjota myös esimerkiksi autoilijoille tärkeitä tietoja. Jos laseilla näytettävät tiedot asetettaisiin hillitysti näytön reunalle, niin kuljettaja voisi saada ajamisen ja navigoinnin kannalta oleellisia tietoja irrottamatta katsettaan tiestä.

Tässä piilee kuitenkin myös vaaran paikka. Joidenkin kuljettajien ajamista informaatiolasit saattaisivat häiritä pahastikin. Toiset saattaisivat puolestaan intoutua "teknolaseistaan" niin, että he keskittyisivät liikaa niiden tarjoamaan informaatioon, jolloin tien tapahtumien seuraaminen heikentyisikin.

Miten laki suhtautuu tulevaisuudessa tällaiseen "uuden sukupolven handsfree-laitteeseen", joka saattaa olla parhaassa tapauksessa turvallisuutta lisäävä apuväline ja väärinkäytettynä todellinen riski liikenteessä?

Oheiset pohdinnat eivät vielä ole täysin ajankohtaisia. Testaamamme älylasit eivät nykyisen kokonsa puolesta sovellu arkikäyttöön, ja lasien käyttäjäkunta kotisohvilla on toistaiseksi marginaalinen.

Muutenkin lasien käytettävyydessä riittää vielä hiottavaa. Esimerkiksi eleohjaus ja jonkinlainen virtuaalinäppäimistö saattaisivat helpottaa käyttöä kummasti nykyisestä.

Testaamamme lasit kuitenkin osoittavat jo selvästi älylasiteknologian toimivuuden. Myös mobiilikäyttöjärjestelmä sopii jo kohtalaisen kitkattomasti yhteen lasien kanssa. Kun tekniikka saadaan vielä hiottua ja kutistettua muodikkaan siroihin kehyksiin, niin suosio saattaa olla arvaamattoman suurta.

Tekniikkamaailmassa tällaiseen kehitykseen ei tarvita parhaassa tapauksessa kuin muutamia vuosia. Tällöin ollaankin jo konkreettisesti lukuisten mielenkiintoisten kysymysten äärellä.

Lue myös:

    Uusimmat