Alppien hiihtokeskusten joulua vietetään epävarmassa tilanteessa

Alppien matkailukeskuksista moni on joulun ja vuodenvaihteen tienoilla täynnä, mutta käynnistyneen hiihtokauden ympärillä pyörii kysymysmerkkejä.

– Olen nyt paljon optimistisempi kuin viime kauden jälkeen. Silloin olin varma, että tästä talvesta tulee todella vaikea, sanoo itävaltalaisen Gasteinin laakson matkailujohtaja Martin Zeppezauer MTV3:lle.

– Lyhyesti sanottuna olen optimistinen sen suhteen, että saavutamme myynnissä viimeisen viiden talven keskiarvon, Zeppezauer jatkoi.

Taloudellinen taantuma kuitenkin näkyy hiihtomatkailijoiden kulutuskäyttäytymisessä.

– Ihmiset kuluttavat vähemmän rahaa, kaikkea ylimääräistä menoa karsitaan. Matkavaraukset tehdään tänä talvena todella myöhään ja matkojen kestoa lyhennetään. Myös alemman kategorian majoitukset ovat nyt kysyttyjä, Zeppezauer kertoi.

Madonnassa optimismiä

Bad Gastein on Itävallan suosituin ja suurin kylpylä- ja laskettelukohde ja se kuuluu STS Alppimatkojen kohdevalikoimaan. Italian tasokkaassa Madonna di Campigliossa taantuma tuntuu myös.

– Aina voisi paremmin mennä, mutta varovaisen positiivisella mielellä täällä ollaan. Tilanne ei näytä niin pahalta kuin se voisi näyttää. Tietyillä viikoilla kysyntä ylittää tarjonnan, esimerkiksi tapaninpäivästä eteenpäin on aivan täyttä, sanoo All´ Imperatore -hotellia Madonnassa isännöivä Esa Pänkäläinen.

– Taantuma näkyy täällä siten, että italialaiset tulevat nyt omiin kohteisiinsa, tällä hetkellä ei lähdetä niin paljoa ulkomaille. Sijainti toki vaikuttaa, meille ajaa kolmessa tunnissa melkein mistä tahansa alppialueelta, Pänkäläinen muistutti.

Madonna di Campiglio ei ole tänä talvena yhdenkään suomalaisen matkanjärjestäjän ohjelmassa. Kesäisin Aurinkomatkat vie lomailijoita kauniiseen vuoristokylään.

Suomalaiset reissaavat

Taantumasta huolimatta suomalaisilla matkanjärjestäjillä on alkamassa hyvä kausi. STS Alppimatkat nostaa myyntiään viime vuodesta peräti 18 prosenttia.

– Valmistauduimme tähän kauteen lisäämällä markkinointiin voimaa. Matkojemme hinnat ovat samat kuin viime talvena. Lisäksi all inclusive -tuotteemme toimii, peräti 82 prosenttia asiakkaistamme valitsee kyseisen tuotteen, kertoi STS Alppimatkojen toimitusjohtaja Harri Kaijanto.

Myös Aurinkomatkojen omistamalla SunSkilla ollaan tyytyväisellä fiiliksellä.

– Tilanne myynnissä on suurin piirtein sama kuin viime talvena, sanoi kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi.

Lue myös:

    Uusimmat