Alman tulos kasvoi

Alma Median alkuvuoden tulos oli selvästi odotettua parempi. Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos nousi 3,2 miljoonaa euroa voitolle.

Alma Median alkuvuoden tulos ennen vertailu- ja satunnaiseriä kasvoi 0,5 miljoonaa euron tappiosta 3,2 miljoonaan euroon.

Konsernin operatiivista kannattavuutta paransi varsinkin toisen vuosineljänneksen tulos. Kannattavuus koheni huhti-kesäkuussa sekä vuoden ensimmäiseen neljännekseen että viime vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna.

Toisen neljänneksen liikevoitto oli 10,3 miljoonaa euroa edellisvuoden 10,1 miljoonaan euroon verrattuna. Konsernin operatiivinen kannattavuus parani erittäin voimakkaasti, sillä vertailuvuoden liikevoitto sisälsi 10 miljoonan euron voiton kiinteistökaupasta sekä 4,2 miljoonaa euroa enemmän tulososuuksia osakkuusyhtiöistä. Kuluvan vuoden toisella neljänneksellä panostukset digitaaliseen televisioon olivat lisäksi 1,7 miljoonaa euroa edellisvuotta suuremmat.

Konsernin liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 2 prosenttia edellisvuodesta ja oli 128,3 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavaan aikaan oli 125,6 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvu johtui pääasiassa Broadcasting-liiketoimintaryhmän lisääntyneestä mainosmyynnistä.

Alkuvuoden kehitys

Alma Median alkuvuoden liikevaihto säilyi edellisen vuoden tasolla. Liikevoitto sen sijaan lähes kolminkertaistui 6,9 miljoonaan euroon: vuoden 2001 tammi-kesäkuussa liikevoitto oli vielä 2,5 miljoonaa euroa.

- Vaikeassa markkinatilanteessa toisen vuosineljänneksen tuloskehitys ja operatiivisen kassavirran kääntyminen selvästi positiiviseksi olivat kokonaisuutena varsin tyydyttävä suoritus. Kun otetaan huomioon vertailujakson kiinteistökaupan voitto, osakkuusyhtiöiden heikentyneet tulokset ja lisääntyneet digitaalisen televisiotoiminnan kustannukset, saavutettiin vertailukelpoisesti noin 16 miljoonan euron operatiivinen tulosparannus. Erityisesti Alpressin ja Interactiven tulosparannukset sekä television lisääntynyt mainosajan myynti ansaitsevat tunnustuksen, sanoo konsernin toimitusjohtaja Juho Lipsanen.

Myös Alprint paransi kannattavuuttaan selvästi vertailujaksoon nähden, Lipsanen kertoo.

Lipsanen mukaan Alma Median suurimmat epävarmuustekijät liittyvät tällä hetkellä Suomen kansantalouden elpymisen viivästymiseen, mikä väistämättä vaikuttaa konsernin ilmoitustuottoihin. Toisella vuosipuoliskolla Lipsanen kertoo konsernin kustannusten alenevan merkittävästi mm. toimilupamaksun puolittumisen ja digi-tv:n kustannusten pienenemisen johdosta.

Yhtiö uskoo koko vuoden liikevoiton muodostuvan positiiviseksi, kun se vuosi sitten oli yli 19 miljoonaa euroa miinuksella.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat