Alma Media paransi alkuvuonna odotettua enemmän

Alma Median alkuvuoden voitto ennen satunnaiseriä nousi 5,2 miljoonan euron tappiosta 4,7 miljoonan euron voitoksi. Analyytikoiden ennakkoennuste Alman voitoksi ennen satunnaiseriä oli 3,27 miljoonaa euroa.

Alma Media

Alma Media -konsernin liikevaihto kasvoi 2,8 prosenttia. Konserni voitti markkinaosuutta sanomalehti-, televisio- ja radiomainonnassa. Kustannukset laskivat yhtensä 4,6 milj. euroa. Liikevoitto oli 6,1 milj. euroa (liiketappio 3,4 milj. euroa) ja voitto ennen satunnaiseriä oli 4,7 milj. euroa (tappio 5,2 milj. euroa). Erityisesti Broadcasting- ja Alpress-divisioonat paransivat kannattavuuttaan. Koko vuoden liikevaihto kasvaa edellisvuodesta hieman. Liikevoitto kasvaa merkittävästi.

Alma Median ensimmäinen vuosineljännes sujui liikevaihdon kehityksen, operatiivisen toiminnan sekä kulu- ja tasehallinnan kannalta konsernin ennakoinnin mukaisesti.

Toiminnassa on keskitytty ydinliiketoimintaan ja kulurakenne sekä konsernin organisaatio on sopeutettu markkinatilanteen muutoksiin.

Broadcasting-divisioona kasvatti katseluosuuttaan sekä osuuttaan televisio- ja radiomainonnasta. Myös Alpressin mediamainonnan tuotot kasvoivat markkinoita nopeammin.

Konsernin tulosta paransivat vertailujakson jälkeen alentunut toimilupamaksu, alentunut paperin hinta ja tammikuussa toteutettu Suomen Urheilutelevisio Oy:n osakkeiden myynti.

- Toimintaympäristön kehitys on loppuvuoden osalta vaikeasti ennustettavissa. Alma Media ei odota mediamarkkinoiden kokonaisuudessaan oleellisesti piristyvän vielä kuluvan vuoden aikana. Tässä tilanteessa on pääpaino asetettu ydinliiketoimintojen jatkuvaan parantamiseen ja kustannustehokkuuteen, toimitusjohtaja Juho Lipsanen sanoo.

Lipsasen mukaan alkuvuoden aikana toteutettu toimintojen uudelleenorganisointi aikaisemman viiden divisioonan sijasta neljään divisioonaan, hallinnon yksinkertaistaminen ja tulosyksiköiden määrän vähentäminen tähtäävät parempaan kustannustehokkuuteen. Suomen Lehdentekijät -ryhmä Oy:n osto ja interaktiivisten toimintojen yhdistäminen yhdeksi kokonaisuudeksi auttavat Alma Media -konsernia uusien asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä. Näillä toimenpiteillä tähdätään myynnin kasvuun markkinaolosuhteista riippumatta.

- Kuluvan vuoden kahden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana toimilupamaksun alentuminen ja paperinhinnan alentuminen edesauttavat konsernin tuloksen parantumista. Jotta jatkuvaan parantamiseen pystytään myös loppuvuoden aikana on konsernisynergioita pystyttävä hyödyntämään entistä paremmin myynnin kasvattamiseksi. Tästä kilpailuedusta on pidettävä kiinni ja huolehdittava siitä, että pystytään nopeasti reagoimaan markkinatilanteen muutoksiin parantamalla edelleen kustannustehokkuutta sisäisillä toimenpiteillä ja rakenteellisilla ratkaisuilla, Lipsanen sanoo.

Alma Media ei odota markkinatilanteeseen merkittäviä muutoksia loppuvuoden aikana. Konsernin liikevaihdon odotetaan kasvavan lievästi ja liikevoiton odotetaan muodostuvan merkittävästi edellisvuotta suuremmaksi. Kaikkien divisioonien odotetaan vähintään saavuttavan edellisvuoden liikevoittotason.

Broadcasting divisioonan liikevoiton odotetaan kasvavan merkittävästi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat