Alkolukosta ehkä pakollinen koulukyydeissä

Liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan alkolukon muuttamista pakolliseksi päivähoito- ja koulukuljetuksissa. Suosituksena se on ollut jo kolme vuotta, mutta alkolukot eivät ole yleistyneet toivotulla tavalla.

- Ministeriössä ei olla tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen, kertoo ylitarkastaja Janne Mänttäri Liikenne- ja viestintäministeriössä.

- Käytännössä asia hoituu niin, että koulu- ja päivähoitokuljetusten kuormitusta ja turvavallisuusjärjestelyjä säätelevää asetusta muutettaisiin. Asetus velvottaisi käyttämään alkolukkoa päivähoito- ja koulukuljetuksissa. Ja sitä kautta kunnat sitten ottaisivat vaatimuksen huomioon liikennöitsijöitä kilpailuttaessaan, kertoo ylitarkasta Mänttäri.

-Alkoholi on ongelma päivähoito- ja koulukuljetuksissakin. Ne ovat yhteiskunnan maksamia kuljetuksia ja lapset ja nuoret ovat erityisen herkkiä ikäville kokemuksille, eli rattijuopumukset koulukuljetuksissa on kerta kaikkiaan saatava loppumaan, kertoo ylitarkastaja suunnitellun säännösmuutoksen taustoja.

-Osa liikennöitsijöistä suhtautuu pakkoon negatiivisesti ja osa on jo hankkinut laitteet autoihinsa. Kyllä turvavyötäkin vastustettiin aluksi, mutta kun niihin totuttiin, niin käyttö on ollut ongelmatonta, sama asia alkolukon kanssa, sanoo ylitarkastaja.

Valmius nopeisiin ratkaisuihin

-Nopeimmillaan säädösmuutokset voidaan hoitaa tämän vuoden aikana, jos niin päätetään. Ja sitten tarvitaan jonkinlainen siirtymäaika, mutta sen ei tarvitse olla kahta vuotta pidempi, hahmottelee ylitarkastaja Mänttäri nopeinta mahdollista aikataulua.

Ahvenanmaa on askelta pidemmällä alkolukkoasiassa kuin manner-Suomi.

-Ahvenanmaalla on tulossa kesäkuussa voimaan säädös, että kahden vuoden kuluessa kaikissa julkisissa kuljetuksissa oltava alkolukot, ihan linjaliikenteen linja-autoissakin, kertoo Mänttäri.

Viimeaikaisia tapauksia

Alkolukkoja olisi tarvittu aivan viimepäivinäkin lasten kuljetuksissa. Viime viikolla uutisoitiin Huittisissa sattuneesta tapauksesta, jossa 44 lasta kyydinnyt mies puhalsi 0,66 promillen lukemat. Kuljettaja ei ole minkään liikennöitsijän palveluksessa, vaan oli lähtenyt yksittäiselle keikalle ajuriksi.

Tänään on kerrottu juniorivalmentajasta, joka jäi sunnuntaina kahdesti kiinni rattijuoppoudesta ja molemmilla kerroilla hänellä oli kyydissä alaikäisiä lapsia.

Suositus ei riittänyt

Alkolukkoa suosittava asetus tuli voimaan jo vuonna 2006, mutta silti vain harva kunta vaatii sitä koululaiskuljetuksissaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen kyselytutkimuksen mukaan valtaosa (63 %) kunnista ilmoittaa, ettei suositusta alkolukon käytöstä ole otettu mitenkään huomioon kunnan koulukuljetusten järjestämisessä.

Noin neljänneksessä kunnista on suositeltu alkolukon käyttöä koulukuljetusajoneuvoissa ja kymmenessä prosentissa alkolukosta on saanut etua koulukuljetusten hoitajia valittaessa. Vain kaksi kuntaa edellyttää alkolukon käyttöä koulukuljetusajoneuvoissa: Kitee Pohjois-Karjalassa ja Vihanti Pohjois-Pohjanmaalla.

Alkolukkosuositusta on otettu vähiten huomioon Lapin läänissä ja Keski-Pohjanmaalla. Alkolukon käyttöä suositellaan tai siitä saa etua kilpailutuksessa useammin asukasmäärältään suurissa kunnissa sekä Uudellamaalla ja Satakunnassa.

Yli puolessa kunnista suhtaudutaan myönteisesti alkolukkoon ja alkolukon pakollisuuteen koulukuljetusajoneuvoissa. Alkolukon odotetaan parantavan koulukuljetusten turvallisuutta yleisellä tasolla. Monissa kunnissa on suunniteltu alkolukon ottamista huomioon, kun koulukuljetuksia päästään seuraavan kerran kilpailuttamaan.

Kysely lähetettiin 388 Manner-Suomen kunnan koulutoimelle. Siihen vastasi 236 kunnan edustaja.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat