Alkolukkoja on autoissa vasta vähän

Takkuisesta alusta huolimatta liikenne- ja viestintäministeriö suhtautuu kokeiluun toiveikkaasti.

Vajaat kolme kuukautta sitten alkanut alkolukkokokeilu on lähtenyt liikkeelle nytkähdellen. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan ensimmäiset humalassa ajamista ehkäisevät lukot asennettiin suomalaisautoihin vasta pari viikkoa sitten. Laitteita on käytössä eri puolilla maata yhteensä kymmenkunta.

-Tarkkoja lukuja käyttäjämääristä tai kokeiluun pyrkineistä ei ole. Sen tiedän, että pari asiakasta on Joensuussa, ylitarkastaja Janne Mänttäri liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo.

Alkolukkojen yleistymistä on hidastanut laki, jonka mukaan autoilija voi hakea kokeiluun vain niissä tapauksissa, joissa syyllistyminen rattijuopumukseen on tapahtunut heinäkuussa tai myöhemmin.

Kun rattijuopumusten käsittelyajat kokeiluun osallistumisesta päättävissä käräjäoikeuksissa ovat vielä pitkät, lukkojen käyttöönotto venyy Mänttärin mukaan väkisin. Törkeissä tapauksissa asia etenee oikeuteen keskimäärin noin neljässä kuukaudessa, suurissa kaupungeissa tätäkin hitaammin.

Takkuisesta alusta huolimatta ministeriö suhtautuu kokeiluun toiveikkaasti. Laitevalmistaja arvioi, että alkolukkoja asennetaan jatkossa keskimäärin 2-3 viikossa. Kun tieto kokeilusta leviää, tahti saattaa jopa kiihtyä.

Mitään ryntäystä ministeriö ei kuitenkaan odota.

-Ulkomailta saadut kokemukset osoittavat, että vapaaehtoisia käyttäjiä ei ilmaannu kovinkaan paljon. Tähän vaikuttaa se, että asiakkaalle aiheutuu alkolukon käytöstä kustannuksia. Kokeiluun osallistuminen vaatii myös vahvaa sitoutumista päihdeohjelmaan ja muihin velvoitteisiin, mihin valtaosa rattijuopoista ei pysty, Mänttäri selvittää.

Entinen liikenne- ja viestintäministeri, nykyinen oikeusministeri Leena Luhtanen (sd.) arvioi kesäkuussa, että alkolukon käyttäjiä on kolmivuotisen kokeilun aikana joitakin satoja. Suomen rattijuopumusongelmaa ei siten alkolukoilla ratkaista. Esimerkiksi viime vuonna Suomessa jäi kiinni 27000 rattijuoppoa.

Katseet siirtymässä ammattiautoiluun

Liikenne- ja viestintäministeriö tähdentää, että laitteen käytöstä saatavien kokemusten perusteella järjestelmää voidaan kehittää. Jo kokeilun aikana alkolukoilla voi olla suurta paikallista merkitystä.

-Alkolukko on varmasti äärimmäisen tärkeä niille ihmisille, jotka saavat järjestelyn ansiosta pitää työpaikkansa ja voivat jatkaa autoilua perheen kanssa, Mänttäri korostaa.

Ylitarkastaja arvelee, että ministeriö on aktiivinen alkolukon käytön soveltamisessa ammattiautoiluun jo kokeilun aikana. Sen sijaan alkolukon saaminen vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin vienee parhaimmillaankin useita vuosia. Ruotsi on ehdottanut, että lukko olisi uusissa autoissa viimeistään vuonna 2012.

-Ennen EU-jäsenyyttä alkolukon saaminen vakiovarusteeksi olisi ollut helpommin toteutettavissa kansallisellakin tasolla. Nyt kun ajoneuvoilla on tyyppihyväksyntädirektiivit, asian täytyy mennä EU:n kautta, mikä vie aikaa. Uusien jäsenmaiden tulo EU:hun ei ole ainakaan nopeuttanut päätöksentekoa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat