Alkoholin veroale näkyy ravintoloissa

Veron alentamisesta johtuva tiukka karsintakilpailu vähensi anniskelulupien määrää viime vuonna lähes 300:lla.

Tuotevalvontakeskuksen tilastot osoittavat, että ravintoloiden anniskeluluvat vähenivät viime vuonna lähes 300:lla. Vuoden loppuun mennessä lähes 8500:lla ravintolalla oli joko A-, B- tai C-oikeudet.

Viime vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana ravintoloissa myydyn alkoholin osuus laski 4,5 prosenttia. Tästä puhtaan alkoholin osuus oli lähes 100 prosenttia. Samaan aikaan vähittäiskaupan myynti kasvoi 8 prosenttia, kertovat tuotevalvontakeskuksen tilastot.

Yhä useammat siis istuvat kotona juomassa sen sijaan että lähtisivät kapakkaan. Tilanne on ymmärrettävästi se, että kuluttajat vertaavat hintoja - juoma voi maksaa yökerhossa kahdeksan euroa, joka on vain noin euron verran vähemmän kuin puoli litraa viinaa Alkossa.

Tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen Suomen hotelli- ja ravintolaliitosta kuitenkin korostaa, että ravintoloilla ei ole varaa alentaa hintoja kovin paljon, koska työvoimakustannukset nousevat.

- Hintojen pitää olla korkeampia kuin kaupoissa, koska ravintoloissa työskentelee niin paljon enemmän ihmisiä.

Lankinen peräänkuuluttaa veropoliittisia toimenpiteitä, joilla tuettaisiin ravintola-alaa. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa arvonlisäveron alennus ravintoloiden alkoholin myyntiin. Jos arvonlisäveroa alennettaisiin viidellä prosentilla, 22:sta 17:ään, sekin auttaisi, Lankinen sanoo. Siihen tarvittaisiin kuitenkin lainmuutos sekä Suomen että EU:n tasolla.

Ravintolahinnat tippumassa?

Ravintoloiden on pakko alentaa alkoholin hintaa houkutellakseen asiakkaita takaisin, sanoo hotelli- ja ravintolaliiton Lankinen.

- Olen varma siitä, että pitkällä tähtäimellä veronalennukset siirretään ravintoloiden alkoholihintoihin sataprosenttisesti, hän painottaa.

Ne ravintolat, pubit ja yökerhot, jotka ovat pitäneet hintansa samalla tasolla kuin ennen veronalennusta, kaivavat Lankisen mielestä tavallaan omaa hautaansa.

- Ne ovat ottaneet tietoisen riskin, ja nähtäväksi jää kuinka kauan ne kestävät tässä kovassa kilpailussa.

Hotelli- ja ravintolaliitto kehotti viime vuonna ennen veronalennusta ravintoloita alentamaan alkoholin hintaa 6-8 prosentilla kuluttajien houkuttelemiseksi. Hinnat laskivatkin viime vuonna jonkin verran, mutta eivät ilmeisesti riittävästi, jotta asiakkaat olisivat säilyneet.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat